3 värstingar i din hudkräm

I din hudkräm kan det finnas riktigt sunkiga ämnen som kan störa hormonerna, ge allergi och förstöra miljön. De här tre värstingarna är alla tillåtna, så därför får man själv lägga dem på minnet, eller välja en bra miljömärkning. Till och med PFAS-ämnen kan finnas i burken.

1. Hormonstörande ämnen

I hudkrämen kan det finnas ämnen som stör kroppens hormonsystem. Hormonerna är kroppens budbärare och när det blir fel på dem kan mycket gå snett. De har i djurförsök visat sig kunna störa utvecklingen av hjärnan och könsorganen, eller öka risken för cancer. Det som är riktigt läbbigt är att det finns väldigt lite lagstiftning som begränsar hormonstörande ämnen!

De kan heta: Benzophenone 1, Benzophenone 3, Butylparaben, Propylparaben, Etylhexyl methoxycinnamate, Cyclomethicone, Cyclotetrasiloxane.

Hittas även i: schampo, balsam, deodorant, rakgel, hårvax, solkräm och smink.

2. PFAS

PFAS är en stor grupp ämnen som är skapade i labb för att motstå smuts, fett och vatten. De används därför i massvis av produkter, allt från pizzakartonger till smink. När de kommer ut i naturen bryts de inte ner, utan stannar kvar och kan lagras i växter och djur. Förutom att de i princip aldrig försvinner har vissa av dem i djurförsök visats ge organskador, försämrat immunförsvar och nedsatt förmåga att få barn. Trots det är bara ett par av dessa ämnen begränsade i lagen. Läs mer om PFAS!

De kan heta: Ammonium C6-16 Perfluoroalkylethyl Phosphate, Polyperfluoroethoxymethoxy difluoroethyl PEG phosphate, Polyperfluoromethylisopropyl ether, Perfluorononyl dimethicone, och Polytef (PTFE).

Hittas även i: rakgel, smink.

3. Allergiframkallande ämnen

Att bli utsatt för allergiframkallande ämnen är inte kul. Att få eksem av sin hudkräm eller smink är inget man vill råka utför! Det är ofta parfymämnen i hudkrämer som är orsaken. De kan ge kontaktallergi när immunförsvaret reagerar, det är då man får eksem som kliar och gör ont. Enligt lagen ska de 26 värsta doftämnena skrivas ut på flaskan. Vissa kosmetiska produkter innehåller konserveringsmedel som kan vara väldigt allergiframkallande, som Methylisothiazolinone och Methylchloroisothiazolinone.

De kan heta: Limonene, Benzyl Alcohol, Citronellol, Amyl Cinnamal, Alpha-isomethyl ionone, Amyl Cinnamal, Amylcinnamyl Alcohol, Anise Alcohol, Benzyl Alcohol, Benzyl Benzoate, Benzyl Cinnamate, Benzyl Salicylate, Butylphenyl Methylpropional (Lilial), Cinnamal, Cinnamyl Alcohol, Citral, Citronellol, Coumarin, Eugenol, Evernia Furfuracea (Treemoss Extract), Evernia Prunastri (Oak Moss Extract), Farnesol, Geraniol, Hexyl Cinnamal, Hydroxycitronellal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene, Carboxaldehyde, Isoeugenol, Linalool.

Hittas även i: alla typer av hygien- och sminkprodukter.

För att vara säker på att du får en schysst produkt, välj miljömärkt. Bra Miljöval och Svanen kollar och ställer krav på att produkterna är så snälla som möjligt mot dig och miljön. Här är alla märkningarna som vi gillar.

Bli medlem och stöd arbetet för en giftfri vardag!

Som medlem i Naturskyddsföreningen är du med och stöder arbetet för att förbjuda farliga kemikalier och miljögifter.

Naturskyddsföreningen arbetar för att:

• skärpa lagar och regler så att farliga kemikalier förbjuds och inte hamnar i vår natur
  • förbjuda alla PFAS (en grupp extremt mycket svårnedbrytbara och hälsofarliga ämnen) och sänka åtgärdsgränsen för PFAS i dricksvatten)
  • få på plats bättre lagstiftning och ekonomiska styrmedel för att minska användningen av skadliga bekämpningsmedel.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Gillas av 7