Frågor och svar om PFAS

Vad är PFAS? Är det farligt? Hur undviker jag det? Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna om de högfluorerade ämnen som finns överallt ibland oss.

Vad är PFAS?

PFAS är inte ett enda ämne utan omkring 15 000 ämnen med liknande egenskaper. De är syntetiskt framställda och kallas ofta för evighetskemikalier eftersom de aldrig bryts ner i naturen. Idag finns det omkring 15 000 olika PFAS-ämnen på marknaden.

Vad används PFAS till?

PFAS-ämnen stöter bort fett, smuts och vatten. De används bland annat i stekpannor, funktionskläder, skor, möbeltyger, skidvalla, matförpackningar, brandskum, impregneringssprayer, bekämpningsmedel och skönhetsprodukter.

Evighetskemikalierna PFAS finns idag lite överallt: i isbjörnarna i Arktis, i vårt dricksvatten, i sjöar, regnvatten, dricksvatten och i våra kroppar.

Är PFAS farligt?

Studier visar en koppling mellan exponering för vissa PFAS-ämnen och:

• Sämre vaccinsvar hos barn
  • Lägre födelsevikt
  • Leverskador
  • Förhöjda halter av blodfetter
  • Tarmsjukdomar
  • Sköldkörtelrubbningar
  • Testikelcancer
  • Njurcancer
  • Försämrad förmåga att få barn
  • Polycyctiskt ovariesyndrom (PCOS)

Det spelar roll vilka halter man utsätts för, när i livet det sker och under hur lång tid. Av de tusentals PFAS som finns på marknaden är de allra flesta PFAS ännu helt otestade.

Hur får man bort PFAS ur kroppen?

Det finns egentligen ingenting man kan göra aktivt för att få bort PFAS-ämnena som ansamlats i kroppen. Olika PFAS stannar kvar olika länge i kroppen. De fyra PFAS som ingår i EU:s riktvärde och Sveriges nya gränsvärde för dricksvatten, har en halveringstid på i snitt fem år. Det betyder att hälften har försvunnit ut ur kroppen efter fem år.

Är PFAS dåligt för miljön?

Kunskapen om hela gruppen PFAS hälso- och miljöpåverkan är fortfarande begränsad, men en sak vet vi att högfluorerade ämnen har gemensamt: då de tillverkats tycks de aldrig brytas ner. Det betyder att det kommer att ta lång tid innan exponeringen upphör, även om vi skulle sluta använda PFAS i morgon.

PFAS kan spridas långväga genom luft och vatten, och kan därför hittas på ställen där de aldrig har använts.

Djurs hälsa påverkas på liknande sätt som för människor, det gäller både vilda djur och husdjur. Även mikroorganismer i jorden och växter tar upp PFAS från sin omgivning, men hur de påverkas är det ännu ingen som vet.

Hur hamnar PFAS i naturen?

PFAS har hittats i flera vattentäkter i Sverige. Det kommer ofta från brandskum som runnit ned i vattnet från förorenade områden.

Att rena förorenad mark är dyrt och komplicerat. Genom vattnet kan PFAS tas upp av levande varelser och lagras i till exempel levern och blodet.

Boende i Kallinge drack under många år vatten som var kraftigt förorenat av PFAS. Det ska inte få hända i Sverige! Därför måste PFAS förbjudas och förorenade områden saneras.

Hur undviker jag att få i mig PFAS?

Majoriteten av den PFAS vi får i oss kommer från mat och dricksvatten. Det finns gränsvärden för hur mycket PFAS som får finnas i dricksvatten och olika livsmedel. Men ju mer PFAS som släpps ut i naturen desto svårare och dyrare kommer det att bli att rena.

Utsläpp till naturen sker vid tillverkningen av produkter (som till exempel köksredskap med Teflon), vid användning av produkterna (som skidvalla och skönhetsprodukter) och när produkterna blir avfall.

För att minska PFAS i mat och dricksvatten måste det därför införas ett förbud mot PFAS i produkter! Tills dess måste vi som konsumenter undvika att köpa produkter som innehåller PFAS. Fråga efter PFAS-fritt i butiken!

Är en produkt som är märkt ”PFOA-fri” OK?

Sommaren 2020 infördes ett förbud mot PFOA inom EU. Men PFOA är tyvärr bara ett av tusentals PFAS-ämnen. Vissa företag som fasat ut PFOA ur sina produkter använder det i sin marknadsföring för att ge intrycket av att de är PFAS-fria. I själva verket har de oftast bara ersatt ett PFAS-ämne med ett annat.

Eftersom PFOA numera är förbjudet inom EU, får produkter som säljs inte innehålla PFOA, eller något ämne som kan brytas ner till PFOA. Företag som bryter mot detta kan få böter.

Vad är det för skillnad på PFAS, PFOA och PFOS?

PFAS är ett samlingsnamn för över tusentals olika ämnen med liknande kemisk struktur. PFOS och PFOA är två av de mest kända PFAS-ämnena, och båda är numera förbjudna (över vissa halter) inom EU. PFOA är cancerframkallande, PFOS är misstänkt cancerframkallande och båda är reproduktionstoxiska.

Vad står förkortningen PFAS för?

PFAS är en förkortning för per- och polyfluorerade alkylsubstanser. De kallas även per- och polyfluorerade ämnen, och högfluorerade ämnen.

Företag kallar ibland PFAS för “fluorkarboner” och “PFC“, begrepp som var vanliga förr. “Fluorkarbonfri” är till exempel fortfarande ett vanligt begrepp inom klädindustrin. Dessa gamla ord innefattar inte alltid hela gruppen PFAS, därför är det bra att fråga i butik om produkten man vill köpa verkligen är PFAS-fri.

Förbjud PFAS!

Gruppen PFAS-ämnen består av tusentals ämnen och nya tillkommer hela tiden. Hittills har det inte gått att förbjuda ämnen som grupp i EU. I stället måste man utvärdera och förbjuda ett ämne i taget, vilket tar väldigt lång tid. Dessutom behöver ämnena vara bevisat skadliga för att bli förbjudna.

Försiktighetsprincipen har inte heller tillämpats, fast den står inskriven både i den svenska miljöbalken och EU:s kemikalielagstiftning.

Sverige har tillsammans med några andra länder lämnat in ett förslag på hur man ska kunna förbjuda/begränsa PFAS som grupp inom EU.

Vad gör Naturskyddsföreningen?

Vi tycker att PFAS ska förbjudas som grupp.

Naturskyddsföreningen arbetar med att:

• Få till ett förbud mot PFAS. Sverige bör gå före EU med ett nationellt förbud.
  • Sätta press på företagen att gå före och frivilligt fasa ut PFAS ur sina produkter.
  • Lyfta frågan under seminarier och möten med företag och politiker.
  • Upplysa konsumenter om problematiken för att skapa ett ytterligare tryck på beslutsfattare och företag.
  • Vår miljömärkning Bra Miljöval banar väg för produkter fria från PFAS, exempelvis säljs inte kosmetika som innehåller PFAS i Bra Miljöval-märkta livsmedelsbutiker.

Bli medlem och stöd arbetet för en giftfri vardag!

Som medlem i Naturskyddsföreningen är du med och stöder arbetet för att förbjuda farliga kemikalier och miljögifter.

Naturskyddsföreningen arbetar för att:

• skärpa lagar och regler så att farliga kemikalier förbjuds och inte hamnar i vår natur
  • förbjuda alla PFAS (en grupp extremt mycket svårnedbrytbara och hälsofarliga ämnen) och sänka åtgärdsgränsen för PFAS i dricksvatten)
  • få på plats bättre lagstiftning och ekonomiska styrmedel för att minska användningen av skadliga bekämpningsmedel.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

Relaterat innehåll/artiklar

Stoppa PFAS!

Skriv på vår namninsamling och hjälp oss stoppa PFAS, vår tids värsta miljögift.

Skriv på här
Gillas av 26