5 saker du kan göra för miljöförsvarare

Känner du dig maktlös när du hör rapporter om att människor hotas enbart för att de skyddar miljön? Det är förståeligt. Men det finns saker som du kan göra för att bidra till förändring! Vi listar fem olika aktiviteter.

1. Skriv under vår namninsamling för skarp lagstiftning

Företags verksamhet är en starkt bidragande orsak till att miljöförsvarare hotas. Just nu ligger det två viktiga lagförslag på EU-kommissionens bord som om de blir skarpa kan göra stor skillnad för miljö och människor. Men för att det ska bli verklighet behöver vi sätta press på politikerna! Ett enkelt sätt att göra det på är genom att skriva under vår namninsamling.

2. Anordna eller delta i ljusmanifestation 10 december

För fjärde året i rad anordnar Naturskyddsföreningen en manifestation för miljöförsvarare. Den 10 december 2021, klockan 14, samlas vi på Sergels Torg i Stockholm och sätter ljuset på miljöförsvarare. Ju mer frågan uppmärksammas desto större är chansen att företag och politiker agerar!

Om du inte kan delta på manifestationen i Stockholm kan du arrangera en manifestation på din ort. Du kan antingen höra av dig till din lokala krets eller kolla i vår kalender för att hitta manifestationer som anordnas nära dig!

Om du vill manifestera digitalt den 10 december gör du så här:

• Tänd ett ljus!
  • Ta en bild!
  • Dela bilden på sociala medier
  • Lägg till hashtaggen #Light4Defenders i ditt inlägg.

3. Skriv en insändare

För att få frågan om miljöförsvarares alarmerande situation att synas ännu mer kan du ta kontakt med lokal media och berätta varför detta är så viktigt att belysa. Till hjälp har vi tagit fram en mall för insändare till media och press.

4. Dela ditt engagemang i sociala medier

Att vi är många som driver på för effektiv lagstiftning som ger skydd på riktigt är jätteviktigt och ju fler vi är desto bättre. Uppmana folk i din närhet att ställa sig bakom kraven och dela inlägg i sociala medier så att ditt engagemang ger ringar på vattnet. Använd gärna hashtaggen #Light4Defenders i dina inlägg.

5. Gå med i globala nätverket

I globala nätverket får du möjlighet att träffa andra likasinnade, möta representanter från våra samarbetsorganisationer och få fördjupad kunskap från våra experter. Genom det globala nätverket får du tillsammans med andra möjlighet att bolla idéer på aktiviteter som du och din lokala Naturskyddsförening kan göra för att stötta miljöförsvarare.

Sätt ljuset på miljöförsvararna!

Ingen ska behöva hotas eller dödas för att de skyddar miljön. Nu kräver vi lagar som skyddar miljöförsvarare!

Jag skriver under!
Gillas av 1