Byt prylar med varandra på en prylbytardag

På en prylbytardag kan hela och fina saker bytas till nya – helt gratis!

Vi svenskar shoppar prylar, kläder, inredning och elektronik som aldrig förr. Samtidigt börjar många tröttna på köp-och-släng-trenden. Efter succéer med klädbytardagar föreslår vi en dag då man byter grejer med varandra. Det är en gratis aktivitet som ger social gemenskap och gör konkret miljönytta på samma gång. Vi är många som har fina saker hemma som inte används och som lika bra kan flytta hem till någon annan.

Vad kan du byta?

På Prylbytardagen byter vi grejer, inte kläder. Max fem saker, som kan bäras av en person, kan lämnas in och bytas mot nya.

Vi föreslår följande kategorier:

• Fröer och sticklingar
  • Smycken och bijouterier
  • Kök – till exempel glas, porslin, hushållsgeråd, mindre hushållsmaskiner.
  • Bytes ej: enstaka glas/kopp/mugg/bestick.
  • Inredning och prydnadssaker till påsk, advent och jul – ljusstakar, belysning, vaser, hemtextilier.
  • Bytes ej: prydnadsaker som souvenirer (undantag ovan)
  • Barngrejer – babysaker och plastleksaker från 2013 eller senare, Duplo, Lego och leksaker i hårdplast, barnböcker, brädspel, pussel, lucia-, tomte- och maskeradkläder.
  • Bytes ej: bilbarnstolar, babyskydd, plastleksaker som är äldre än 2013 och leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.
  • Sport och fritid – till exempel frilufts-, sport-, träning-, campingutrustning och verktyg för hem och trädgård.
  • Nyare böcker, barnböcker, elektronik, cd och filmer, ridhjälm, cykelhjälm och kläder.

Gratisbord för sladdar, laddare, mobil- och datortillbehör. Utöver de prylar som ingår i bytet kan man lämna sladdar och laddare, mobil & datatillbehör och mobilfodral till vårt skänka-bort-bord. Många har gamla varianter på laddare hemma och det finns de som söker efter en viss modell för att kunna ha kvar sin gamla mobil eller hitta rätt förlängningssladd. Märk gärna upp vilken modell tillbehöret är avsett för.

Så här gör du om du vill arrangera en Prylbytardag

1. Fundera på vem du kan arrangera dagen med. Naturskyddsföreningens lokalkrets, en bostadsrättsförening, kommunen avfallsbolag, annan förening, som hyresgästförening, idrottsförening, kulturhus, bibliotek, museum eller ett företag?
  1. Mejla  jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se  och berätta var du vill ordna Prylbytet. Du kan också ringa Jessica Andréason, 0739-44 99 10 om du har frågor.
  1. Nu är det dags att kicka igång planeringen. I den här handledningen finns många tips på saker att tänka på. Bestäm plats, sök tillstånd hos polisen, planera marknadsföring, fixa bord mm.

Så här går det till

• Ta med dig cirka fem prylar och fröer och sticklingar som du själv kan bära. Tänk på att sakerna ska vara i fint skick och rena. Kolla att inga delar saknas och att all elektronik fungerar.
  • Var det anordnas Prylbytardagar och info om tid och plats, inlämning och byte kommer vi att länka på den här sidan.
  • En biljett per inlämnad sak/planta/fröer kan bytas mot något nytt. Saker som hör ihop räknas som en pryl, t ex om du har flera tallrikar av samma sort.
  • Du får inte tillbaka de prylar du skänkt som inte valts av någon – dessa skänks till second hand-verksamhet där vinsten går till välgörande ändamål.

Observera att vi EJ tar emot följande:

Skönlitteratur och faktaböcker som är äldre än ca 3 år, tidningar, kläder, skor, filmer, skivor, elektronik som TV, dvd, mp3, små prydnadssaker (till exempel souvenirer) som inte är av påsk/jul/adventtyp, bilbarnstolar, babyskydd, babysaker- och plastleksaker äldre än från 2013, cykelhjälm och ridhjälm, enstaka bestick/kopp/fat och inte leksaker från snabbmatsrestaurang eller motsvarande värde.

Illustration: Erica Jacobson

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1