Gillar du skog? Gå med i Skogsnätverket

Skogsnätverket är ett nätverk för dig som gillar skog. I nätverket arbetar vi för att bevara skyddsvärd skog och för en ny, hållbar skogspolitik.

Vi utbyter kunskap, skapar lokalt engagemang för nationella, regionala och globala frågor och inspirerar varandra. Tillsammans väcker vi opinion och påverkar politiker och skogsföretag, genom att genomföra aktiviteter som skapar starkare påverkan i en fråga, till exempel inventeringar av skog vid avverkningsanmälningar. Vi genomför även kontroller av skogsbolagens frivilliga avsättningar.

Tillsammans startar vi aktioner för att lyfta skogsfrågor och rädda skyddsvärda skogar. Du är välkommen att  komma med egna initiativ och engagera dig i en skogsgrupp, eller bara ta del av informationen som delas i nätverket.

Skogsnätverket – för alla som gillar skog

Lokala skogsgrupper jobbar mycket med verktyg som namninsamling, debattartiklar, kurser i artbestämning och inventering samt olika typer av politikerpåverkan för att bevara och skydda närliggande skogar. Genom nätverket kan arbetsmetoder delas och utvecklas mellan olika grupper vilket ökar styrkan i vårt arbete.

Skogsnätverkets ramar sätts av Naturskyddsföreningens stadgar samt den, av riksstyrelsen, framtagna skogspolicyn. Inom dessa ramar är det bara att låta engagemanget, glädjen, kärleken till naturen och inspirationen leda dig i vad just du tar tag i.

Om du vill veta mer om bakgrunden till pågående skogsarbete i Naturskyddsföreningen är ett tips att läsa verksamhetsriktlinjerna i Framtidsstrategin. Kika även på föreningens skogspolitiska förslag ”Ny vår för skogen” och skogsrapporterna “Från mångfald till enfald” och "Låt skogen leva - Ett hållbart nyttjande av den svenska skogen"

Var finns Skogsnätverket?

Flera länsförbund och kretsar har skogsgrupper som driver på i lokala och regionala frågor, ordnar utbildningar med mera. Finns det en grupp där du bor är det bara att hänga på. Du kan också tillsammans med andra medlemmar i nätverket starta en arbetsgrupp, lokalt eller inom ett specifikt område som just du brinner för. Hör gärna av dig till nätverkssamordnaren för stöd eller frågor.

På föreningens medlemsforum Naturkontakt hittar du andra nätverksmedlemmar och kan bolla idéer. Här finns en lista över lokala skoggrupper samt en verktygslåda för skogsaktiva.

Vad krävs av mig?

Skogsnätverket är tänkt att aktivera och samla folk från hela landet – oavsett om din insats är liten eller stor är den betydelsefull! Det kostar inget att gå med, men du måste vara medlem i Naturskyddsföreningen eller Fältbiologerna.

Vad kan jag få ut av att vara med i Skogsnätverket?

Som medlem i Skogsnätverket kan du hitta skogsintresserade i din närhet eller i andra delar av landet. Dessutom anordnas nationella träffar för hela nätverket minst en gång per år för att öka kontakten medlemmarna emellan. Du får även nyhetsbrev med information om föreningens skogsarbete och om aktiviteter i nätverket.

Tillsammans med andra aktiva i nätverket är du med och ökar trycket i skogsfrågorna! Välkommen!

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 6