Kemikalieappen – skanna prylen för att veta vad den innehåller

Kemikalieappen gör det enklare för dig att använda din rätt att veta om prylar innehåller farliga kemikalier. Den har tagits fram av Sveriges Konsumenter och är helt gratis.

Din rätt att veta

Du har rätt att få veta om en vara du tänkt köpa innehåller någon av de särskilt farliga kemikalier som finns på EU:s ”värstinglista”, den så kallade Kandidatlistan. Men det krävs att du frågar företaget först. Med hjälp av Kemikalieappen blir det nu enklare att fråga företag om kemikalieinnehållet i olika prylar.

Du kan skanna alla produkter som saknar en innehållsförteckning: exempelvis möbler, leksaker, elektronik, köksartiklar, plastprodukter. Inte mat eller kosmetika.

Så här laddar du ner och använder du kemikalieappen

1. Ladda ner Kemikalieappen till din mobiltelefon genom App Store eller Google Play
  2. Skanna prylens streckkod
  3. Fråga företaget om farliga kemikalier

Genom att skanna och fråga företag visar du att du inte vill ha farliga kemikalier i produkter. Ju fler som skannar, desto större skillnad kan vi göra.

Kemikalieappen för företag

Företag som vill informera konsumenter om kemikalieinnehållet i sina varor kan lägga in informationen i appen. När en konsument skannar en vara som är inlagd i appen visas information om kemikalieinnehåll direkt. Då kan konsumenten göra ett medvetet val i butiken.

Bakom appen står Sveriges Konsumenter som tillsammans med Kemikalieinspektionen deltar i ett europeiskt projekt, LIFE ask REACH, som ska göra det enklare för konsumenter att få information om farliga kemikalier.

Läs mer på www.kemikalieappen.se

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!