Schyssta utemöbler

Vem vill lata dig i solen på trädgårdsmöbler från skövlad regnskog? Ingen så klart. Fyra bättre, skönare och mer miljösmarta idéer för utemöbler kommer här.

1. Piffa upp dina gamla trädgårdsmöbler

Det här kan ju låta som ett överflödigt tips, men ändå, tänk efter om du verkligen behöver nya utemöbler. Eller kan de gamla fräschas upp och klara en sommar till? Tvätta bort de där mögelprickarna, ta fram slipmaskinen och måla med favoritfärgen. Behöver möblerna eller altanen en omgång med skyddande medel finns numera flera bra produkter på marknaden som är märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. Kolla i Bra Miljöval-registret vilka träskyddsprodukter som är miljömärkta.

2. Fynda begagnat är alltid bästa köpet

Om du faktiskt behöver nytt så är begagnat alltid det bästa valet för miljön. Kolla vad som finns på Blocket, i grannens container eller på närmaste loppis. Folk är benägna att slänga obegripligt fina saker. Det är perfekt för alla oss sakletare som tänker på miljön och plånboken.

3. Furu är fint

Hittade du inget bra begagnat? Då är det dags att kolla in möbelaffären. Välj möbler av svenska träslag, som furu. Numera fungerar furu lika bra i vårt klimat som tropiskt trä tack vare nya behandlingsmetoder. Möbler med stort inslag av kärnved (rödaktig och kådrik) håller betydligt längre.

4. FSC-märkt tropiskt trä

Egentligen vill vi inte alls tipsa om möbler i tropiskt trä. De tropiska skogarna är livsviktiga för vår planet. De är hem för en lång rad djur och växter. Och avverkning tvingar bort lokal- och urbefolkningar från sina hem och arbeten. Dessvärre är plantager inte lösningen på problemet. För att ge plats åt plantagerna avverkas ofta just den ”naturliga" tropiska skogen. När plantagerna sedan är på plats medför de en rad mycket allvarliga problem både för miljö och människor. Därför tycker vi att vi i den rika delen av världen gott kan avstå tropiskt trä. Men om du nu absolut vill ha möbler i tropiskt trä, se till att de är FSC-märkta. FSC ställer krav på skogsbruket utifrån ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt perspektiv.

Naturskyddsföreningen anser dock att det krävs stora förbättringar av FSC-standarden. Och när du är i butiken, lita inte på luddiga förklaringar om möbler i tropisk trä som är "hållbart producerade" eller "certifierade". Be att få se en FSC-märkning.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1