Uppdrag skog

Har du koll på skogen i din närhet? Du behöver inte vara expert, med hjälp av frågorna i Uppdrag skog lär du dig snabbt känna igen viktiga naturvärden för skogens biologiska mångfald.

Ge dig ut i skogen och starta uppdraget här nedanför. Svara på frågor om vad du ser i omgivningen. Tickor, hänglavar, höga myrstackar eller rinnande vatten kan vara exempel på viktiga naturvärden för skogens biologiska mångfald. Lycka till!

Inget internet i skogen? Du kan också ladda hem PDF-versionen i förväg genom att klicka här.

Ge en gåva till skogen

Med din gåva stödjer du Naturskyddsföreningens arbete för att skydda våra naturskogar och en skogspolitik som tar hänsyn till skogens alla värden.

Mejla en politiker

Var med och skapa tryck i politikers mejlinkorg för ett kraftfullt agerande för klimatet och naturen, vi hjälper dig! Du kan välja färdiga budskap att skicka eller skriva helt fritt från hjärtat. Sedan väljer du en eller fler politiker som mottagare.

Skog, Norge, Mobil, Kvinna, Person, Hundar, Träd, Mossa

Bli skogshjälte på sociala medier

Vi behöver höras på alla plattformar för att tvinga fram politisk förändring. Var med och påverka på sociala medier! Det spelar ingen roll om du har en eller tusentals följare, din röst behövs.

Skog, Natur, Träd, Älvdalen, Skogsbruk, Avverkning, Skogsavverkning

Sanningen om den svenska skogen

Finns det verkligen mer skog en någonsin i Sverige? Är svensk skogsnäring bra för klimatet? Måste Sverige skydda mer skog? Bilden som målas upp av skogen i Sverige är ljus – hur ser det ut egentligen?

Träd, ticka, svamp, skog, Sverige

Vanliga frågor om skog och skogsbruk

Skogens biologiska mångfald befinner sig i kris. Här hittar du vanliga frågor om skog och skogsbruk.

falk,fågel,fjädrar,vingar,näbb

Naturfalken

Naturfalken är Naturskyddsföreningens simborgarmärke i artkunskap. Testa dina kunskaper online eller ute i naturen!

moodboard,skola,barn,skog,stig, mossa,grön

Natursnokarna

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn och vuxna upptäcker naturen tillsammans. Natursnokarna finns över hela Sverige.