PFAS i mat och dryck

Miljögifterna PFAS finns överallt i naturen, även i maten vi äter och vattnet vi dricker. Ämnena har uppfunnits av människan för att stöta bort vatten, smuts och fett. Först på senare tid har man förstått att PFAS är extremt svåra för naturen att bryta ned och djurförsök har visat på potentiellt allvarliga hälsoeffekter. Därför är det viktigt att stoppa utsläppen av PFAS.

PFAS i köket

PFAS (högfluorerade ämnen) finns på en mängd ställen i vår vardag, bland annat i våra kök. På grund av ämnenas fenomenala förmåga att stöta bort vatten och fett är de vanliga i så kallade non stick-beläggningar (som Teflon) på till exempel stekpannor, kastruller och bakformar. Det gör att mindre fett behöver användas vid tillagningen och att maten inte fastnar lika lätt.

Nackdelen är att ämnena kan läcka över till maten och ingen har undersökt hur det påverkar vår hälsa. Men de få PFAS-ämnen (det finns över 3 000 stycken) som har undersökts, misstänks vara cancerframkallande, reproduktionsstörande och påverka immunförsvaret.

PFAS finns också i vissa förpackningar av papper/kartong som behöver stå emot vatten och fett. Det kan vara papperspåsen till pommes fritten, pizzakartongen, papplådan till nudlarna, micropopcorn-påsen eller andra förpackningar till färdiglagad mat. Däremot finns de inte i så kallade vätskekartonger, som används till krossade tomater, bönor etc.

PFAS i livsmedel

Men den största källan till att vi människor får i oss PFAS är från maten i sig. Tyvärr har utsläppen av PFAS till naturen, från produktionen och användningen av produkter med PFAS i, gjort att allt fler livsmedel är förorenade. Mätningar ute i miljön visar att halterna av PFAS ökar i bland annat fisk och däggdjur runt om i världen. Därför måste vi skyndsamt förbjuda hela gruppen PFAS.

PFAS i dricksvatten

För några år sedan fick dricksvattentäkter förorenade med PFAS stora rubriker. Över tre miljoner personer i Sverige visade sig ha dricksvatten med förhöjda halter av PFAS, från bland annat brandskum. På platser där mycket brandskum använts, som till exempel vid övningsplatser för brandkåren, släpptes stora mängder PFAS ut och spreds till kringliggande områden, till exempel till närliggande vattendrag och grundvatten.

Så här undviker du PFAS i köket

• Poppa popcorn i kastrull istället för i micron, eller se till att ditt favoritmärke slutar använda PFAS.
  • Skippa non-stick belagda köksredskap, som stekpannor och bakformar. Det finns många bra alternativ i rostfritt, gjutjärn, glas och porslin.
  • Fråga de som säljer take-away mat, både restauranger och butiker, om deras pappersförpackningar innehåller PFAS. Tills du vet, lägg upp maten så snart du kan på en tallrik istället.
  • Stöd vårt arbete med att förbjuda all PFAS, så slipper våra livsmedel bli förorenade.

Fler tips hittar du här!

Vill du också ha en giftfri vardag? Bli medlem!

Vi slåss mot miljögifterna omkring oss. Hjälp till för 24 kr /mån