”Nu kommer sommarvärmen” (2027)

Tidstypiskt väderspråk.

Under fossileran var det vanligt att jaga solen genom att flyga till varmare breddgrader, smörja in sig med solkräm och sen ligga och ”steka” på stranden.

Men under 2000-talet blev effekterna av klimatförändringarna allt värre. Tidningsrubrikerna som tidigare basunerat ut att ”Nu kommer sommarvärmen!” med bilder på solbadare löd istället ”Så överlever du dödsvärmen”.

Rädsla för hudcancer och vetenskapliga rapporter om solkrämens negativa påverkan på livet i haven gjorde att allt fler vände sig till den äldsta formen av solskydd – tunna vita kläder.

De extrema temperaturerna medförde att ”kylsemestrar” blev populärt. Resebyråer såg en ny marknad och började marknadsföra skogsbad och stugsemestrar vid alpsjöar. Detta gav i sin tur tågturismen ett uppsving.

Värmen slog även hårt mot yrkeslivet, inte minst för de som jobbade med fysiskt krävande arbete utomhus. Sommaren 2027 drabbades en byggarbetare i Skövde av allvarligt värmeslag, svimmade och föll två våningar från en byggnadsställning. Händelsen fick stor uppmärksamhet och fackföreningar drev med framgång kampanjen #TooHotToHammer där de krävde siesta för arbetare i varma miljöer när temperaturen blev för hög.

Det blev extra varmt i städerna. Betong, asfalt och bebyggelse bidrog till att skapa värmeöar. Detta var en av många anledningar till att många innerstäder stängdes av för biltrafik – gatorna behövde brytas upp och bli gröna igen.

Där vi idag ses för fika under de höga träden var alltså gator for bilar för bara några decennier sedan. Svårt att tro idag!

Denna text är en del av framtidsscenariot och skolmaterialet Bortom fossilsamhället.

Gillas av 2