Liten, mindre, minst (F-6)
Här får eleverna träna på att använda jämförelseord för bland annat längd, storlek, tjocklek och vikt, till exempel tung, tyngre och tyngst. Hela naturen är full av saker att mäta och jämföra!
Ämnen: Ma, Idh
Länk till läroplanskopplingar: åk 1-6
Material
Genomförande
Låt varje elev hämta varsitt naturföremål, exempelvis en sten, växt, svamp eller gren. Dela in eleverna i grupper. Med yngre elever delas klassen in i små grupper och med äldre elever kan grupperna vara större.
Varje grupp ska nu ställa sig på led efter olika jämförelseord. Ledaren bestämmer vilka jämförelseord grupperna ska ordna sig efter exempelvis storlek, färg, vikt, ålder. Om de ska ordna sig efter storlek ställer sig den person som har det största föremålet i ena änden av ledet och sedan i fallande storlek till den som har det minsta föremålet.
Låt eleverna berätta hur de har tänkt. Olika jämförelseord kommer att ge upphov till olika diskussioner. Till exempel kommer ordnandet efter ålder ge mer naturvetenskapliga diskussioner än de andra orden eftersom det inte går att mäta utan kräver en uppskattning som bygger på vad vi vet om exempelvis växters liv, årstider och vad som är dött eller levande.
Varianter
Tips!
Gör samma aktivitet under olika årstider, dokumentera och jämför.
Arbeta vidare och diskussion
© Robert Lättman-Masch och Mats Wejdmark, Nynäshamns Naturskola.
Nyckelord: Jämföra, jämförelser, mäta, enheter, matte, sortera, biologisk mångfald, natur, lek, träd, löv, aktivitet, utomhus.