Ny rapport: Hållbar utveckling i skolan

I rapporten kartläggs kommunernas arbete med lärande för hållbar utveckling. Den lyfter också vilka former av stöd kommunerna anser sig behöva för att utveckla sitt arbete med LHU. Vi uppmanar alla som arbetar med att utveckla arbetet med LHU att ta till sig resultaten och slutsatserna. För att nå målet om en hållbar och rättvis värld måste vi snabbt ge hållbarhetsfrågorna en central plats i den svenska skolan.

Delmål 4.7: Senast 2030 ska alla studerande får de kunskaper och färdigheter som behövs för att främja en hållbar utveckling.

2013 genomförde vi en enkätundersökning bland Sveriges kommuner i syfte att ta fram en kunskapsöversikt över hur kommunerna arbetar med lärande för hållbar utveckling i skolorna. Resultatet var nedslående och visade på brister hos både staten och kommunerna.

Vi har nu följt upp undersökningen för att kunna presentera en uppdaterad bild. Resultatet av uppföljningen är delvis nedslående. Trots antagandet av de nya globala målen 2015 har ännu inte nödvändiga förändringar inom utbildningsväsendet genomförts.

I många kommuner har Agenda 2030 inte fått någon effekt alls i skolan. Särskilt anmärkningsvärt är att det ser ut att vara slumpartat vilka elever som får en utbildning som genomsyras av hållbar utveckling. Samtidigt konstaterar vi att det finns ljusglimtar. I undersökningen finns flera positiva exempel på kommuner och skolor som arbetar med LHU. Det finns också en kommunal efterfrågan på stöd och statliga insatser för att främja lärandet för hållbar utveckling.

> Rapport: Hållbar utveckling i skolan – vi måste snabba på!

Naturskyddsföreningens förslag på åtgärder

  • Att regeringen följer rekommendationerna i Universitetskanslersämbetets utvärdering av lärosätenas arbete med att främja hållbar utveckling.
  • Att Skolverket får i uppdrag att göra en genomlysning av arbetet med lärande för hållbar utveckling i landets skolor.
  • Att Skolinspektionen får i uppdrag att särskilt granska arbetet med LHU i landets skolor samt att ta fram verktyg för kontinuerlig redovisning av arbetet med kvalitetssäkring som inkluderar LHU.
  • Att kommunerna (och i förekommande fall enskilda huvudmän) påbörjar eller fortsätter implementeringsarbetet med LHU för att ge skolor likvärdiga förutsättningar att uppfylla skollagstiftning och läroplansmål kring hållbar utveckling.
  • Att kommunerna inom ramen för det folkbildningsuppdrag som följer med Agenda 2030 tillhandahåller resurser och stöd för skolor för att uppfylla det globala delmålet 4.7 som handlar om utbildningens roll för en hållbar utveckling.

 På bilden syns Parul Sharma som är ordförande i Agenda 2030-delegationen tillsammans med Katarina och Agnes från "Naturskyddsföreningen i skolan". Parul har läst rapporten och tycker att det är en av de viktigaste kunskapsöversikterna som gjorts. Hon uppmanar alla statsråd att läsa den eftersom lärandet kring Agenda2030 är den viktigaste motorn för att skapa mening och relevans för våra unga ledare.

Testa Energifallets hållbara övningar!

Energifallet är vårt läromedel om energi och hållbar utveckling. Det innehåller övningar, faktablad, filmer och mycket annat.