3 klädesplagg som förplastar haven

Tjocktröjan av fleece, snyggskjortan av polyester och myskoftan av akryl – alla har de en sak gemensamt. De är gjorda av plast och släpper ifrån sig mikroplaster när de tvättas. Vi har listat plaggen som förplastar haven.

Tre syntetplagg

Foto:

Ulrica Zwenger

1. Fleecetröjan

Fleece är ett riktigt värstingmaterial. På grund av sin luddiga struktur släpper en syntetisk fleecetröja ifrån sig tusentals mikroplaster när den tvättas. En stor del av fibrerna fångas upp av reningsverken och hamnar på våra oekologiska åkrar som gödslas med slam. Men 10-30 procent slinker igenom reningsverken och hamnar i haven. Där ställer de till med stora problem för djur som tror att plasten är mat. Ett bättre alternativ än fleece av polyester är tröjor av naturmaterial som ull, ullfrotté och bomullsfleece.

2. Snyggskjortan

Inte bara luddig polyester, som fleece, bidrar till mikroplasten i haven. Även oluddig polyester släpper ifrån sig plastfibrer när den tvättas. Polyester finns bland annat i tunna och mjuka skjortor, blusar, klänningar, sommarbyxor och träningskläder. Det är vårt allra vanligaste syntetmaterial. Om du vill köpa kläder av polyester är det betydligt bättre att handla second hand, eftersom de första fyra tvättarna av ett plagg är allra värst.

3. Myskoftan

Många mjuka, gosiga koftor är gjorda av akryl. Det gäller även vantar, mössor och halsdukar, ibland uppblandat med ull. Akryl är inget roligt material. Förutom att det noppar sig lätt, är framställningen av akryl långt ifrån miljövänlig. Dessutom släpper akryl ifrån sig ännu mer mikroplaster än oluddig polyester.

Kläder av akryl

Det här kan du göra

• Tvätta mer sällan. Ofta kan det räcka med att vädra kläder och ta bort fläckar med en våt trasa.
  • Fyll upp maskinen och skippa sköljmedel, så slits färre fibrer loss.
  • Lägg syntetplaggen i speciella tvättpåsar som fångar upp mikrofibrerna och dammsug upp luddet som fastnar i påsen. Tvättpåsen kan du köpa på flera ställen, sök på Guppyfriend och tvättpåse.
  • Köp begagnade kläder eller byt till dig på en klädbytardag. De första fyra tvättarna av syntetplagg är absolut värst.
  • Och viktigast av allt – köp färre plagg. Textilindustrin är en av de största industrierna i världen, med en enorm miljöpåverkan. Tyvärr går det inte att ersätta alla de syntetkläder vi köper idag med naturmaterial på ett ekologiskt hållbart sätt. Istället behöver vi köpa färre plagg av bra kvalitet som vi använder länge. Fler klädtips hittar du här!

Det här gör vi

Naturskyddsföreningen trycker på politiskt för att minska kläders påverkan på haven. Vi vill att:

• det ska bli obligatoriskt med tekniska lösningar för tvättmaskiner, som samlar upp plastpartiklarna innan de når reningsverken.
  • reningsverken ska bli effektivare i att samla upp mikroplaster. Och att slammet som samlas upp inte ska spridas ut på åkrarna.
  • nya, mer miljövänliga textilier ska tas fram, tyger av återvunnen eller förnybar råvara.

Bli medlem – rädda havens liv

Älskar du också havets våg? Gör som 226 000 andra miljökämpar. Bli medlem för 24 kr/mån.