5 viktiga ekologiska varor på julbordet

Svårt att fylla hela julbordet med ekologisk mat? Då kan du börja med några viktiga varor som gör skillnad för miljö och människor. Här är julmaten som gör sig bäst ekologisk.

Potatis

När det kommer till användning av kemiska bekämpningsmedel är potatisen en riktig värsting, faktiskt är vår favoritknöl en av de grödor som besprutas mest i Sverige. Så, när du byter till ekopotatis sprids mindre gifter i naturen. Och potatisen på julbordet är helt utan rester av kemiska bekämpningsmedel.

Citrus

Citrusfrukter, som clementiner, satsumas och apelsiner, innehåller nästan alltid rester av bekämpningsmedel. Det beror till stor del att citrus behandlas med svampmedel efter skörd för att stoppa mögelangrepp. Livsmedelsverkets tester från 2018 visade att 52 procent av proverna på mandariner, klementiner, satsumas innehöll fem eller fler rester av olika ämnen. Här hittar du hela rapporten från Livsmedelsverket

Välj ekologiska citrusfrukter så slipper du bidra till spridningen av giftiga kemiska bekämpningsmedel och rester av kemiska bekämpningsmedel i julbaket.

Skinka

Vill du ha julskinka på ditt julbord? Välj då kött från en ekologisk gris som släpps ut för att böka. Grisarna har mer plats och bättre möjligheter till ett naturligt liv jämfört med de grisar som annars ofta hålls inne året om. Svenska grisar har dessutom det många gånger bättre jämfört med andra länder men trots det gör den ekologiska produktionen ytterligare skillnad för både djuren och naturen.

Krav-grisen får gå utomhus året om. Under sommarmånaderna får den böka i jord, beta gräs och gyttjebada. Grymt stora skillnader i grisarnas liv, helt enkelt. Läs mer om grisuppfödning här.

Russin

Små, söta och hårt besprutade. Tester från Livsmedelsverket 2018 visade att av alla testade grödor innehöll två prover av russin från Turkiet flest rester av kemiska bekämpningsmedel. Som mest hittades rester av 26 olika preparat i ett prov av russin. Här hittar du hela rapporten från Livsmedelsverket

Men kom ihåg. Det är naturen, lantbrukare och människorna som bor nära de hårdbesprutade odlingarna som drabbas hårdast av kemiska bekämpningsmedel.

Så om du vill minska på kemikalietrycket under julen – satsa på ekologiskt när du köper russin, vindruvor, glögg och vin.

Kaffe

Serveras det kaffe till efterrätten? För några kronor extra kan du få ekologiskt kaffe som odlats utan kemiska bekämpningsmedel. På konventionella kaffeplantager används annars flera giftiga kemiska bekämpningsmedel. De skadar – och kan i värsta fall döda – natur, djur och människor. Välj ekologiskt kaffe, det gör stor skillnad för alla inblandade.

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Bli först att gilla!