5 argument för mer solceller på hustaken

I framtiden kommer det att vara lika vanligt att handla solceller på Ikea som det är att skruva ihop en Billy bokhylla. Men än så länge är vi inte där, och solrevolutionen är fortfarande inte här med full kraft. Nu är det dags att Sverige tar på sig ledartröjan och visar vägen mot mer solel. Här har vi samlat argument som kan övertyga också den mest solskeptiske om att en solrevolution är helt rätt väg att gå.

1. Vi måste sluta med fossila bränslen

Det är inte ett alternativ att fortsätta satsa på fossila bränslen, det visade inte minst den senaste klimatrapporten från FN:s klimatpanel IPCC. Vi är inne i en omställning där både transporter och industri kommer att behöva ställa om från fossil energi till förnybar el. Många av de kraftverk vi har i dag är dessutom gamla och behöver bytas ut. Därför behövs mer förnybar el i vårt energisystem och solen kan vara en viktig pusselbit på vägen mot ett fossilfritt samhälle.

2. Solen har en enorm potential

Än så länge utgör solelen bara 0,2 procent av all el som produceras i Sverige. Det är långt ifrån tillräckligt – faktum är att solen bara med hjälp av solceller på tak skulle kunna ge oss tillräckligt mycket el för att motsvara en tredjedel av Sveriges sammanlagda elförbrukning på ett år. Genom att inte ta tillvara på solstrålarna går vi alltså miste om massor med ren förnybar energi – snacka om slöseri!

Här kan du läsa mer om solenergiläget i Sverige.

3. Det är billigt med solel

Kostnaden för att investera i solceller går stadigt nedåt. Dessutom har många praktiska hinder röjts de senaste åren och solstöden förbättrats. I dag kostar solceller till en större anläggning 10 000-16 000 kr/kW exklusive moms, och omkring 18 000 kr/kW för en villaanläggning. Med nuvarande stöd blir återbetalningstiden omkring 14 år för en normal anläggning.

I Energimyndighetens solkalkyl kan du fördjupa dig om kostnaderna.

På Solcellskollen kan du göra en uppskattad beräkning för vad det skulle kosta dig.

4. - Det går snabbt att bygga nya solceller.

Det är inte för inte det redan har talats om en solrevolution – mängden solceller har ökat snabbt både nationellt och globalt de senaste åren. År 2017 installerades 100 GW solceller runt om i världen, vilket medförde en rejäl ökning jämfört med de 303 GW som totalt hade installerats fram till slutet av 2016. Tänk då hur snabbt ökningen skulle kunna gå om vi satsade ännu mer på solenergi.

5. Det är lätt att påverka solrevolutionen

På senaste tiden har det blivit betydligt enklare att installera solceller. För visst kan det verka vara mycket regler och många olika aktörer att hålla reda på, men nu är det flera kommuner som satsar strategiskt på solenergi och erbjuder solkartor, delägarskap och sätter upp solceller på sina egna fastigheter, mer om det kan du läsa här. Dessutom finns det många bra hemsidor som tagit fram ny och bra information med praktiska tips och råd. Vi har samlat länkar till dem och massa annan bra information i vår solguide. Det här är en stor skillnad jämfört med hur det såg ut för några år sedan, då det var betydligt krångligare att skaffa sig en överblick över solmöjligheterna.

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är 226 000 medlemmar som trycker på för en tuffare klimatpolitik. Med din hjälp blir vi ännu starkare.