Årets bok 2022: Tusen och 1 art

I årets bok Tusen och 1 art berättar journalisten Martin Emtenäs personligt och engagerande om åtta hotade arter i Sverige.

Martin Emtenäs berättar om hur vi människor har urholkat naturen som omger oss – skogarna, ängarna. Under de senaste hundra åren har vi utsatt naturen för så pass stora förändringar att mängder av arter pressats hårt. Ibland till randen av utrotning. Och alla dessa arter bär på sin egen historia. De är alla djur och växter som evolutionen format till något fullständigt unikt.

Tusen och 1 art är årets bok 2022

Varje år ger Naturskyddsföreningen ut en ny bok i samarbete med Bonnier Fakta som handlar om aktuella och inspirerande ämnen inom miljö och natur. Priset för boken är 279 kronor. Medlemspris är 229 kronor.

Webbinarium om årets bok

Den 4 oktober 17.30 pratar vår generalsekreterare Karin Lexén med Martin Emtenäs om boken. Var med digitalt via verktyget Teams.

Martin Emtenäs, porträttbild, foto Stefan Tell.
Martin Emtenäs, foto: Stefan Tell.

Om författaren

Martin Emtenäs är författare, föreläsare och journalist. Mest känd är han som programledare för tv-programmet Mitt i naturen, men han har även skrivit flera böcker om djur och natur för både barn och vuxna. För sina insatser som skribent och folkbildare har han tagit emot flera priser, bland annat Norrlands stora journalistpris (2008) och Lidmanpriset (2009).

Beställ boken Tusen och 1 art

Hur gick det till när den människan började radera djurens livsmiljöer så att tusentals djurarters överlevnad står på spel?

Beställ boken
Bli först att gilla!