Företagssamarbete: Nordiska Trädgårdar

Naturskyddsföreningen samarbetar med Stockholmsmässan som årligen ordnar Nordiska Trädgårdar. Finalistbidragen i skoltävlingen SM i fågelholk visas upp på mässan och besökarna får vara med och rösta fram årets vinnande skolklasser.

Skoltävlingen SM i fågelholk engagerar barn och ungdomar att bygga bon för fåglar. Tävlingen syftar till att på ett roligt sätt göra en insats för miljön och samtidigt belysa den bostadsbrist som finns bland fåglar i den svenska naturen.

Naturskyddsföreningen har sedan 2008 ett samarbete med Stockholmsmässans årliga evenemang Nordiska Trädgårdar där SM i fågelholk lyfts och där besökarna har möjlighet att titta på de tävlande holkarna på plats i vår monter. Till tävlingen har hundratals bidrag anmälts och en jury har valt ut 15 finalistholkar i tre olika kategorier:

• Förskoleklass, samt årskurs 1 till 3.
  • Årskurs 4 till 6.
  • Årskurs 7 till 9, samt gymnasiet.

Besökarna på mässan har sedan möjlighet att lägga sin röst på och avgöra vilka skolklasser som tillverkat de mest kreativa och finaste holkarna. Omröstningen görs även digitalt, parallellt med mässan. Det bidrag som har fått flest röster i respektive kategori utses sedan till årets holkbyggare.

Du hittar oss i monter C06: 61

Naturskyddsföreningens program på Nordiska Trädgårdar 21 - 24 mars 2024.

• Gör om gräsmattan till äng!
    Talare: Isak Isaksson, sakkunnig biologisk mångfald på Naturskyddsföreningen
    Tid: Torsdag 21/3 kl 10.00
    Plats: Inspirationsscenen
  • Hur anlägger man en naturdamm i sin trädgård?
    Talare: Isak Isaksson, sakkunnig biologisk mångfald på Naturskyddsföreningen
    Tid: Fredag 22/3 kl 10.00
    Plats: Inspirationsscenen
  • Vilda grannar i din trädgård.
    Talare: Helena Lundmark, verksamhetsledare Naturskyddsföreningen i skolan & Marcus Vildir, NO- och slöjdlärare
    Tid: Lördag 23/3 kl 15:00
    Plats: Inspirationsscenen
  • Så här bygger du en fågelholk.
    Talare: Marcus Vildir, slöjdlärare
    Tid: Lördag 23/3 kl 16:00
    Plats: Praktiska scenen

Alla medlemmar i Naturskyddsföreningen får 20 procent rabatt på inträdesavgiften till Nordiska Trädgårdar. Använd koden NF2024 när du köper din biljett.

Inte medlem? Bli medlem här.

Om Nordiska Trädgårdar

Nordiska Trädgårdar är Nordens största trädgårdsmässa som varje år samlar många trädgårds- växt- och odlingsentusiaster. Här kan du inspireras, lära dig mer om odling och trädgård, handla växter, lökar, knölar, fröer och mycket mer. Du har även möjlighet att besöka alla utställare som finns på plats under dessa dagar.

Karin Linder, projektledare event
E-post: karin.linder@naturskyddsforeningen.se