Nya klimatpolitiken kan öka utsläppen kraftigt

Miljöpolitiken som förs av den nya regeringen och stödpartiet SD kan leda till att Sveriges koldioxidutsläpp ökar med nästan 25 miljoner ton under den kommande mandatperioden.

Forskare har gjort en unik beräkning som visar att den nya klimatpolitiken kan leda till en ökning som motsvarar hälften av de årliga svenska utsläppen på 48 miljoner ton.

Störst inverkan på utsläppen har minskningen av reduktionsplikten som M, KD och SD vill göra. Det gör att Sverige inte kommer att vara i närheten av att nå klimatmålen. Eftersom det faktiskt går att göra beräkningar av hur olika förslag påverkar våra utsläpp borde man göra det innan beslut fattas.

Beräkningarna baseras på 12 viktiga klimatåtgärder som partierna tog ställning till innan Tidöavtalet. De har samordnats av Klimatkollen i samarbete med WWF, Climate View, Våra barns klimat och Naturskyddsföreningen.

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 1