Öppet brev: Över 8000 underskrifter för stärkt skydd för miljöförsvarare

Naturskyddsföreningen vill framföra sin oro över att kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöförstöring ofta sker i samband med företagsaktiviteter. Idag finns inga bindande regler som rör miljö och mänskliga rättigheter, utan ansvarstagandet bygger på frivilliga åtaganden och riktlinjer. Det är långt ifrån tillräckligt.

Naturskyddsföreningen har idag (24 maj 2022) skickat ett öppet brev till näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson, utrikeshandelsminister Anna Hallberg och klimat-och miljöminister Annika Strandhäll med en uppmaning om att agera för skarpa lagstiftningar. Vi ser att Sverige nu har en unik chans att tillsammans med övriga EU-länder agera för att hindra att företagsverksamhet leder till negativ miljöpåverkan och möjliggöra att människor som ändå drabbas ska få tillgång till rättvisa.

Närbild på äldre man i fjäderkrona. Sätt ljuset på världens miljöförsvarare

Sätt ljuset på miljöförsvararna!

Ingen ska behöva hotas eller dödas för att de skyddar miljön. Nu kräver vi lagar som skyddar miljöförsvarare!

Engagera dig!
Bli först att gilla!