Så samlar du fröer från vilda blommor

Saknar du mångfalden av ängsblommor som blåklocka, gulmåra, rödklint och röllika i vägkanter och på ängar? Hjälp den biologiska mångfalden att ta tillbaka dem genom att samla in och så fröer från vilda, svenska ängsblommor. Här är vår guide för att samla egna fröer.

Det finns många vinster med att samla in och så med fröer från lokala växter i stället för att köpa färdiga ängsfröblandningar. När du sår med lokala fröer vet du till exempel med säkerhet att växterna redan är anpassade både till platsens förhållanden och till de pollinatörer, fåglar, djur och andra organismer som finns i området.

Så samlar du in fröer:

• 1
    Börja med att hitta de växter du vill samla ifrån. En äng är en perfekt plats för fröinsamling.?Om du inte har tillgång till en slåtteräng går det också bra att plocka fröer i naturen. Det passar bra att samla in fröer i samband med att ängen slås eller klipps. Många av Naturskyddsföreningens kretsar sköter slåtterängar. Ett enkelt första steg kan därför vara att ta kontakt med en lokal krets. Du hittar kontaktuppgifter till våra lokala kretsar här.
  • 2
    Plocka fröna när blomningen är över och fröna är mogna. Det varierar mellan olika växter från maj till september, men sensommar eller höst brukar vara en bra tid. Det är inte alltid helt lätt att avgöra när fröer är mogna att plockas men ofta syns det på att frökapslarna blir mörka, torra och hårda. Samla gärna när det är torrt för att undvika risken för mögel.?
  • 3
    Det går ofta att pilla för hand och få fram enskilda fröer, men skiljer sig lite mellan olika växter. Ett ekollon faller till exempel helt till marken själv när det är moget, medan vallmos uttorkade kapsyler går att klämma på så att hundratals svarta småfröer ramlar ur. Fibblor (och andra korgblommiga växter) får oftast fluffiga samlingar av fröer där en liten nöt har som en egen fjäderlikt paraply för att flyga bort med vinden. På dem kan man nypa av fröerna och om de är mogna, så faller de lätt. ?
  • 4
    Ta gärna med tyg- eller papperspåsar (papperskuvert går bra), handskar, sax och en flora till fröinsamlingen. Glöm inte att ha med en grupp trevliga fröplockare och något att dokumentera insamlingen med (skriv upp i ett anteckningsblock eller fota med mobilen). Här kan du ladda ner och skriva ut en egen fröpåse att lägga dina frön i.
Postkodlotteriet Naturskyddsföreningen Halmstad
Till fröinsamlingen är det bra att ha med något att samla fröna i, handskar, sax och en flora.

Så ut frön:

• 1
    Efter att fröna samlats in kan de antingen spridas direkt, eller förvaras torrt, svalt och mörkt (8-14 grader) i väntan på utsådd.?
  • 2
    Så helst ut fröna under hösten. Vissa fröer behöver en kall, blöt period på minst 1-2 månader efter sådd för att kunna gro.??
  • 3
    Platsen du sår på ska vara näringsfattig. Blanda gärna fröerna med till exempel stenmjöl eller vetekli för att göra de mer lättspridda. Vattna direkt så att de inte blåser bort!??

Hur ser ängsfrön ut?

Här nedanför hittar du närbilder på frön från några vanliga ängsblommor – tjärblomster, liten blåklocka, renfana och getväppling.

Frön från tjärblomster.
Frön från liten blåklocka.
Frön från renfana.
Frön från getväppling.

Viktigt att tänka på när du samlar in frön:

• Det är viktigt att följa en hållbar insamlingsmetod för att skydda befintliga populationer. Därför ska man aldrig samla mer än 20 procent av de tillgängliga fröerna av en enskild art.
  • För att få ett genetiskt rikt material är det bra att samla fröer från minst 50 olika blommor av samma art.
  • Plocka aldrig fröer från fridlysta eller hotade arter. Välj därför din insamlingsplats med omsorg.
  • Samla in fröerna efter blomning.
  • Så på bar eller blottad mark för bäst chans att gro.

Var med och skapa världens längsta blomsteräng

I projektet Världens längsta blomsteräng är målet att vägkanter till såväl cykelbanor och bilvägar ska skötas som slåtterängar. Arbetet sker i hela landet – tillsammans med privatpersoner, vägföreningar och våra medlemmar.

Föredrag om vilda fröer

Vid lanseringen av Fröets dag 30 augusti 2023 sände vi ett webbinarium om vilda fröer. Här kan du se det i efterhand:

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Gillas av 2