För fler fräscha hygienprodukter

Det blir allt tydligare att produkterna som vi smetar på våra kroppar innehåller ämnen som påverkar både vår hälsa och miljön negativt. Nu granskar vi hygien- och skönhetsprodukterna och ger svar på hur du kan bli fräsch på riktigt.

Vi vill att alla konsumentprodukter ska vara fria från farliga ämnen.

I grejerna vi smetar på oss för att hålla oss fräscha finns ironiskt nog ofräscha ämnen. Ämnen som är hormonstörande, ger kontaktallergi eller är omöjliga för naturen att bryta ner. EU har skapat världens bästa kemikalielag - men den är tyvärr alldeles för tam. Vi konsumenter måste därför skaffa oss koll, tills lagen blir bättre.

Ofräscht innehåll

I tvålar, deodoranter och hårprodukter är det vanligt med hormonstörande och allergiframkallande ämnen. I tandkrämer, ansiktspeeling och bodyscrub finns plastpartiklar. Som kan ta sig ut i haven där de äts upp av fiskar som tror att det är mat. I vissa rakkrämer, smink och hudkrämer finns högfluorerade ämnen, PFAS, som kan orsaka leverskador, påverka djurs förmåga att få barn och som inte bryts ner i naturen.

Fler fräscha produkter i hyllorna

Hälsoproblem och naturförstöring är inte vad folk förväntar sig av produkterna i badrumshyllan. Det ska vara självklart att produkterna inte bara verkar fräscha, utan är fräscha på riktigt. Vårt mål är att tvålar, schampon, deodoranter och krämer ska vara fria från farliga ämnen.

Bli kemist – eller leta miljömärkningar

Den som försökt läsa en innehållsförteckning på ett schampo vet att det är snudd på omöjligt att förstå vad den innehåller. Istället för att alla ska behöva plugga in hundratals konstiga kemikalienamn har vi ett enklare förslag: välj miljömärkt.

Bra Miljöval och Svanen har massor av regler så att produkterna som är märkta ska påverka människors hälsa och miljön så lite som möjligt.

Kraven och kontrollen sköts av organisationer som är oberoende från företaget som säljer produkten. Kraven skärps också regelbundet, vilket gör att produkterna blir mer och mer miljö- och hälsosmarta.

Var med i TVÅLUTMANINGEN

I samband med Miljövänliga Veckan startar vi Tvålutmaningen. Med den vill vi påverka fler att byta till tvål som är fräsch på riktigt! Arbetsplatser, caféer, hotell, gym och alla andra som använder tvål kan vara med. Ni som redan har miljömärkt tvål kan också vara med för att visa upp att er tvål är fräsch på riktigt.

> Läs mer om Tvålutmaningen och beställ material

Konsumentmakten driver på

När vi blir många som gör små, gröna val i butiken kan hela utbudet förändras. Vi i Naturskyddsföreningen har sett det hända otaliga gånger. Just nu pågår till exempel en ekoboom i Sverige som beror helt på konsumenternas efterfrågan. Nu är det dags för samma utveckling bland hygienprodukterna!

>Här finns de miljömärkta varorna

Miljövänliga Veckan – höjdpunkten för fräsch på riktigt

Under Miljövänliga Veckan, som är vecka 40 varje år så syns vår kampanj som mest. Naturskyddsföreningen finns i butiker, på gator och torg, och i media. Våra lokala avdelningar (kretsar), Handla Miljövänligt-nätverket och Kemikalienätverket fixar undersökningar, namninsamlingar och massor av andra aktiviteter.

Så här kan du vara med i kampanjen

1. Sprid våra foldrar och affischer -  vi skickar dem hem till dig, helt gratis. Du beställer dem enkelt här. Du kan också följa oss på hemsidan, Twitter och Facebook och dela våra inlägg så att vi tillsammans sprider kunskap.
  2. Haka på den krets (lokalavdelning) som är närmast dig. Tillsammans smider ni planer på hur ni bäst kan medverka i Miljövänliga veckan.

Vi pushar politiker

Samtidigt pushar Naturskyddsföreningen på politiker och beslutsfattare. Vi vill ha skärpta lagar och förbud mot de farliga ämnena som finns idag, samt bättre kontroll så att det inte kommer ut ännu fler ofräscha ämnen på marknaden. Vi bearbetar medier, släpper studier och rapporter i ämnet och sprider kunskap i alla våra kanaler.

Tillsammans bildar vi ett grymt bra team som från flera håll tvingar utvecklingen framåt, för bättre hälsa och friskare natur. Fräscht på riktigt, helt enkelt.

Hjälp oss giftbanta Sverige

Vi jobbar för en giftfri miljö. Bli medlem och stöd vårt arbete med 24kr/mån.