4 värstingar i din hudkräm

I innehållsförteckningen på din hudkräm ser du många långa konstiga ord. Bakom de namnen kan det gömma sig riktigt sunkiga ämnen som kan störa hormonerna, ge kontaktallergi och förstöra miljön. De här fyra värstingarna är alla tillåtna. Därför får man själv lägga dem på minnet nästa gång man handlar. Eller välja miljömärkt – märkningarna ställer krav på alla ingredienser i burken!

Ämnen som finns i pizzakartonger och brandsläckningsskum, PFAS, kan också finnas i vanliga hygienprodukter

Foto:

Ulrica Zwenger

Vi miljömärker produkter och jobbar för bättre lagar. Hjälp till!

1.  Plastpartiklarna

Japp, det finns plast i många hudkrämer. Det är små små plastbitar som läggs till i produkter för sin skrubbande effekt, eller som utfyllnad och för att ge konsistens. När de kommer ut i naturen äter fiskar upp dem i tron om att det är mat. Än så länge är plastpartiklarna tillåtna i alla produkter, men en liten förbättring är på gång: efter mycket kampanjande kommer det införas ett förbud mot mikroplast i skrubbande produkter! Vi fortsätter att trycka på för ett förbud mot all svårnedbrytbar plast i alla typer av produkter.

De kan heta: Acrylate/Styrene copolymer, Nylon, Polyethylene (PE), Polymethylmethacrylat (PMMA).

Hittas även i: handtvål, duschkräm, peeling, solkräm och smink.

2. Hormonstörarna

I hudkrämen kan det finnas ämnen som stör kroppens hormonsystem. Hormonerna är kroppens budbärare och när det blir fel på dem kan mycket gå snett. Det  kan störa utvecklingen av hjärnan och könsorganen, eller öka risken för cancer. Det som är riktigt läbbigt är att det ännu inte finns några lagar som begränsar hormonstörande ämnen!

De kan heta: Benzophenone, Butylparaben, Propylparaben, Etylhexyl methoxycinnamate, Cyclomethicone, Cyclotetrasiloxane.

Hittas även i: schampo, balsam, deodorant, rakgel, hårvax, solkräm och smink.

3. PFAS

PFAS är en stor grupp ämnen som är skapade i labb för att motstå smuts, fett och vatten. De används därför i massvis av produkter, allt från pizzakartonger till smink. När de kommer ut i naturen bryts de inte ner, utan stannar kvar och kan lagras i växter och djur. Förutom att de typ aldrig försvinner så har vissa av dem visats ge organskador, försämrat immunförsvar och nedsatt förmåga att få barn. Trots det är bara ett par av dessa ämnen begränsade i lagen.

De kan heta: Ammonium C6-16 Perfluoroalkylethyl Phosphate, Polyperfluoroethoxymethoxy difluoroethyl PEG phosphate, Polyperfluoromethylisopropyl ether, Perfluorononyl dimethicone, och Polytef (PTFE).

Hittas även i: rakgel, foundation.

4. Allergiframkallande ämnen

Okej, allergiframkallande ämnen är inte värstingar jämfört med de andra i den här listan. Men fortfarande: skitjobbigt att få eksem av sin hudkräm! Det är ofta parfymämnen i hudkrämer som är orsaken. De kan komma in i kroppen och skapa en kontaktallergi när immunförsvaret reagerar, det är då man får eksem som kliar och gör ont. Enligt lagen ska de 26 värsta doftämnena skrivas ut på flaskan.

De kan heta: Limonene, Benzyl Alcohol, Citronellol, Amyl Cinnamal, Alpha-isomethyl ionone, Amyl Cinnamal, Amylcinnamyl Alcohol, Anise Alcohol, Benzyl Alcohol, Benzyl Benzoate, Benzyl Cinnamate, Benzyl Salicylate, Butylphenyl Methylpropional (Lilial), Cinnamal, Cinnamyl Alcohol, Citral, Citronellol, Coumarin, Eugenol, Evernia Furfuracea (Treemoss Extract), Evernia Prunastri (Oak Moss Extract), Farnesol, Geraniol, Hexyl Cinnamal, Hydroxycitronellal, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene, Carboxaldehyde, Isoeugenol, Linalool.

Även konserveringsmedel kan vara allergiframkallande, som Methylisothiazolinone och Methylchloroisothiazolinone.

Hittas även i: alla typer av hygien- och sminkprodukter.

Det finns sätt att se till att de här ämnena inte dyker upp i ditt badrumsskåp. Spana efter Bra Miljöval och Svanen, de håller kollen åt dig.  > Här är alla märkningarna som vi gillar

Frustrerad? Vill du göra något?

Gå med i folkrörelsen mot miljögifter för 24 kr/mån