Familjetips: Hitta en flaskpost och gå på skattjakt

Det finns nog inget lika spännande som att hitta en flaskpost. Ännu mer rafflande blir det när flaskposten som kanske flutit på de stora haven, kanske i hundratals år, innehåller en skattkarta till just den plats ni befinner er på.

Fuska lite genom att förbereda en flaska och ett brev med korta, enkla instruktioner och en karta över området ni befinner er på. Kanske platserna på kartan är namngivna med namn ni själva kommit på.

När ni rör er vid vattnet och pratar om vad ni ser så smyger du lämpligt nog in lite information om vad en flaskpost är för något. Och så där, bara en liten bit ut i vattnet guppar en flaskpost. Fånga in den och låt barnen öppna. Ta varsamt fram brevet och rulla upp det. Kanske har du eller någon annan vuxen förberett och grävt ned några ledtrådar.

Kartan i flaskposten leder i så fall till den första ledtråden som leder till den andra och så vidare. Det spelar inte så stor roll vad ni har gömt – en efterlängtad fika är ett förslag så gott som något. Det är förstås letandet som är själva poängen.

Häng med Natursnokarna ut!

Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Lär känna Natursnokarna

Vi vill lära känna dig!