Miljövänliga veckan

Starta dagen med ekofrukost

Det ska vara lätt att välja rätt. Köper du ekologisk mat så vet du att den inte har besprutats med kemiska bekämpningsmedel och att den bidrar till en rikare natur och gladare djur. Börja från början – med frukosten.

Naturskyddsföreningen kämpar hårt för att få politiker och handel att styra i en hållbar riktning, men ofta är det miljökloka medborgare som visar vägen. Vad vi lägger i varukorgen skickar viktiga signaler om vilken riktning vi vill att matproduktionen ska utvecklas.

I år under Naturskyddsföreningens årliga kampanj Miljövänliga veckan fokuserar vi därför att på att inspirera till en ekologisk frukost. Och vi vill gärna att du är med! Valet av ekologiskt är det mest hållbara om man vill göra rätt i så många miljöfrågor som möjligt samtidigt. När du väljer ekologiskt stöttar du svenska ekobönder. Ekogårdarna har mer biologisk mångfald, använder inte kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel och innebär ett schysstare liv för djuren.

Försäljningen av ekologisk mat och dryck i Sverige sjunker för första gången sedan 2004. Ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln backade med 1,1 miljarder kronor 2021. Dagligvaruhandeln är den viktigaste motorn för ekologiskt och står för 60 procent av försäljningen.

Ordna en ekofrukost

Utöver att stoppa ekologiskt i din varukorg kan du vara med och sprida information om eko. Ordna en ekofrukost och bjud in kollegorna på jobbet, grannar, vänner eller i föreningen. Förutom att äta en god ekofrukost pratar ni med stöd av frågekort om myter om eko och med svar på baksidan.

Jag vill ordna en ekofrukost!

Då kör vi! I paketet som går att beställa finns ett förslag på hur man kan lägga upp frukosten. Om du tror att det blir fler än fem personer som kommer delta så kan du beställa en extra uppsättning frågekort. Du kan göra så här:

• Sätt upp affischen för ekofrukost på jobbet och skriv tid och plats. Avsätt minst 45 minuter och gärna en timma om det är möjligt.
  • Förbered ekologiskt kaffe/te och till exempel bröd, smör och ost och sylt eller annat vegetariskt pålägg. Eller kanske yoghurt med bär eller granola.

Upplägg vid ekofrukosten:

• Presentera dig och förklara upplägg och hur mycket tid det kommer att ta.
  • Dela ut frågekorten. Om det är en mindre grupp kan alla prata tillsammans.
  • Om ni är många är det bra att ha flera uppsättningar kort eller ta ett par kort per grupp och byt sedan.
  • Låt deltagarna läsa myten på framsidan och prata om vad de tror att svaret är. På baksidan finns fakta som svarar på frågan.
  • Dela gärna ut foldern 5 viktiga varor att byta till eko.
  • Skriv ner hur många som deltog i ekofrukosten. Du kommer få mejl där vi ber om den uppgiften. Eller mejla det direkt till ekofrukost@naturskyddsforeningen.se.

Lycka till med ekofrukosten!

Baka ditt eget ekologiska bröd

Gör din egen ekologiska granola

Jordbruk och mat

Sex anledningar att byta till eko

Du har säkert stenkoll på att ekologiskt inte besprutas med läbbiga kemiska bekämpningsmedel. Men visste du att det finns fler fördelar med ekologiskt?

Jordbruk och mat

Sant eller falskt om ekologiskt

Är eko så bra som du trodde? Här bemöter våra experter olika påståenden kring ekologisk mat, kryddat med alla källor du kan behöva.

5 viktiga varor att byta till eko

Svårt att fylla hela kundvagnen med ekologiskt? Börja med att byta ut ett par viktiga varor som gör skillnad för miljö och människor.