Sju miljövänliga julklappar

Känner du dig trött på konsumtionshetsen? Mår du lite dåligt varje gång julhandeln slår ett nytt rekord? Du är inte ensam. Vi blir allt fler som inser att vi måste köpa färre nya saker om våra barn och barnbarn ska ha en framtid här på jorden.
Vi har tagit fram sju förslag på mer hållbara julklappar.

Tips på miljövänliga julklappar.

65 procent av svenskarna upplever att de har för mycket saker. Att prylbanta, rensa ut och sakminimera är en växande trend. Samtidigt vill många av oss ge bort något fint till dem vi älskar. Och visst ska vi kunna ge varandra julklappar. Men det måste inte vara något nytt. Faktum är att det inte ens måste vara en sak. Vi tror att många blir väldigt glada över att få något som visar att du har tänkt på både dem och planeten.

Vi listar sju hållbara julklappstips

1. Något pre-loved/begagnat

Årets julklapp 2018 var det återvunna plagget, det vill säga begagnade kläder eller plagg som tillverkats av återvunnet material. Fantastiskt bra val! Begagnade plagg spar upp till 97 procent av energin som skulle använts för att tillverka ett nytt plagg.

Vi vill dessutom slå ett slag för den begagnade boken eller snow racern eller teservisen. Second hand-boomen växer. Att ge bort något fint som någon annan använt och älskat visar att du är en miljömedveten människa som hänger med i din tid.

Så köp något på Tradera eller Blocket eller hitta julklapparna i en secondhand-affär! Kanske kan du ge bort något du själv tycker om men faktiskt inte använder? Ett tips är att samla på sig presenter under året i ett skåp och ta fram till jul och födelsedagar.

OBS! Begagnade leksaker passar väldigt bra till barn. Men tänk på att inte köpa plastsaker som är tillverkade före 2013, eftersom de kan innehålla farliga kemikalier som nu är förbjudna.

2. Något hemmagjort

Att ge bort något du gjort själv blir ofta väldigt uppskattat. Eftersom många upplever att de har brist på tid, visar en hemmagjord present att du verkligen ansträngt dig. Så ge bort en burk med hemkokad sylt eller mos, torkad svamp eller hemlagade karameller.

Sy utklädningskläder till barnen, en tygkasse av ett fint tyg du inte använder eller nya kuddfodral till soffan eller sängen. Snickra en fågelholk eller bygg ett bihotell. Sy egna bomullsrondeller, gör ett kaffefilter som kan användas om och om igen eller en bivaxduk (istället för plastfolie). Gör hund- och kattleksaker, en klädd ljuslykta, en planeringstavla eller lämna in gamla smycken från byrålådan för att göra nya. Tipsen kommer från vår sajt Fixa grejen, med steg för steg-instruktioner för hur du gör.

3. Ge av ditt kunnande och din tid

Är du bra på att sy, snickra eller fixa med datorer? Väldigt många skulle bli oerhört glada över hjälp med att laga kläder, sätta upp hyllor eller byta operativsystem på datorn.

Är du inte händig? Du kanske lagar god mat och kan ge bort middagar och sällskap? Du kanske bakar supergott bröd eller smarriga bullar? Du kanske vill ge din älskling frukost på sängen varje söndag eller ett klippkort på fotmassage i soffan? Att ge av sin tid är att visa kärlek.

4. En upplevelse

Hur många julklappar ligger inte oanvända i lådor och skåp? Upplevelser blir ofta mer uppskattade och är som regel bättre för klimatet och miljön.

Så ge bort en helg på ett miljömärkt hotell vid havet (och tågresan dit), ett besök på ett spa med massage. Ta med någon du tycker om på teater, konsert, museum, bandy, fotboll eller bio. Låt ungarna få hoppa studsmatta, prova på att dreja, gå på lekland eller få en kurs i mangatecknande eller fotografering. Det finns hur mycket roligt som helst att hitta på.

5. En gåva till en organisation som gör något bra

Som sagt, många har väldigt mycket saker redan och skulle uppskatta en gåva i sitt namn snarare än en till pryl. Så ge en gåva till klimatet i mormors namn, en gåva till skogen i farfars. Ge din mamma ett medlemskap i Naturskyddsföreningen, rabatt på SJ-resor och fyra nummer av tidningen Sveriges Natur. Kanske din pappa blir allra gladast över en inbetalning till Amnesty, UNICEF eller Läkare utan gränser? Och tipsa gärna din chef om att låta årets julklapp till de anställda bli en gåva till naturen.

6. Miljömärkta presenter

Om du ändå vill ge bort något nytt, kan du till exempel köpa Årets bok Ett hållbart liv. Finns både som fysisk bok och som e-bok. Eller köp miljömärkta presenter, som ekologisk och rättvisemärkt choklad, äppelmust eller fin olja. Om du köper något icke ätligt, välj något som du vet att personen i fråga verkligen behöver och kommer att använda länge.

7. Gör ett julklappslotteri

Om ni är många som firar jul ihop kan ni göra ett julklappslotteri. Alla personer köper en present till EN annan julfirare, som lottats fram. Den personen köper i sin tur en klapp till en annan person i sällskapet osv. Alla i gänget köper alltså bara en enda klapp och alla får varsin julklapp (som förstås gärna kan vara miljömärkt, hemmagjord eller begagnad).

LYCKA TILL OCH GOD JUL!

Vill du dessutom slå in paketen på ett mer miljövänligt sätt? Vi har tipsen!

Välj gröna julklappar i år!

Ge en julgåva till havet, klimatet, skogen, bina, arbetet mot miljögifter eller ge bort ett medlemskap till en person eller en hel familj. Gåvobevis ingår.