5 smarta tips för att klimatmaxa dig själv

Idag är det exakt ett halvår kvar tills det stora klimatmötet i Paris avslutas. Ett möte som innebär en chans för världens alla länder att ta tag i klimatfrågan på allvar. Det är dags att skruva upp volymen inför Paris och visa politikerna att vi är redo för stora beslut och en tuffare klimatpolitik. Naturskyddsföreningen ger tillsammans med Way Out West tipsen på hur du kan göra.

1. Res som en kvinna
Vilka reser klimatsmartast i Sverige? Jo, kvinnor. De flyger hälften så mycket som män. Kvinnor har också åkt mer kollektivt och har cyklat mest, men på den fronten verkar männen äntligen ha kommit i kapp. Dags att resa kvinnligare!

2. Ät som en tonåring
Nästan var femte tonåring är vegetarian eller vegan. Så låt dig inspireras av en vegotonåring – frossa i godsaker från växtriket och trappa ned på kött och mejeriprodukter.

3. Snåla som en smålänning
Låter det deppigt att snåla? Tvärtom, det är en lyckoinvestering. Forskning visar att människor som drar ned på överflödig konsumtion, efter att ha fått sina grundläggande behov tillfredsställda, känner sig lyckligare. Om nu myten om smålänningarna vore sann så är det dags att inspireras av deras sparsamhet. Och bli lite lyckligare på köpet.

4. Var inte en jättebebis
Gnäller du högljutt så fort någon antyder att du måste ändra livsstil? Även om din livsstil bidrar till att planeten förstörs? Visa att du inte är en jättebebis – och att politikerna inte heller ska vara det! Fota dig själv när du gör ett X (exempelvis med dina armar), lägg upp bilden på Instagram, och tagga den med #klimatmaXa. Naturskyddsföreningen kommer att överlämna alla X som en hälsning till våra politiker att det är dags att agera. Kolla taggen för inspiration!

5. Gå på planetsmart sommarfestival
Om du ska på festival i sommar, varför inte välja en klimatsmart festival? Way Out West har på kort tid blivit ett internationellt föredöme för sitt miljöarbete. Festivalen serverar bara vegetarisk och vegansk mat. MaXat! Festivalen uppmuntrar även till kollektivt resande. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Slottskogen under hela festivalen för att hjälpa alla att sätta tryck samt peppa politiker att klimatmaxa Sverige.

Kontakt:
Svante Axelsson, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen: 0707-28 25 85