Ny trend trotsar konsumtionshetsen - färre nya kläder, mer second hand

Köp av nya kläder och skor är den enda konsumtionstrend som avtar i Sverige, visar ny forskning från Göteborgs Universitet. Samtidigt ökar intresset för second hand. Naturskyddsföreningen tror därför att årets klädbytardag, 14 april, ska slå nya rekord.

Pressmeddelande

När ”Sveriges största klädbytardag” för nionde året i rad arrangeras av Naturskyddsföreningen hoppas föreningen på rekord. Förra året genomfördes arrangemanget på 124 platser i Sverige med 14 500 deltagare.  Hela 40 500 plagg bytte ägare, och initiativet har spridit sig inom Norden; förra året ordnades även klädbytardagar i Norge och Danmark.

– Intresset för klädbytardagarna speglar en positiv trend med mindre klädkonsumtion. Denna trend ger konkret miljönytta. Om man räknar med att dessa 40 500 plagg ersatte nya plagg, blev vinsten för miljön minskad förbrukning av 30 ton kemikalier, 40 000 kubikmeter vatten och 280 ton koldioxid, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

60 procent av kläderna en svensk slänger är hela och skulle kunna användas igen. De motsvarar nästan 5 kg per person och år.  Aktuell forskning visar emellertid att en fjärdedel av svenskarna nu anger att de handlat kläder och skor på second-hand.

– Den viktigaste enskilda miljöinsatsen som var och en kan göra, kopplad till kläder och hållbarhet, är att förlänga klädernas liv. Det kan man göra genom att tvätta dem mer sällan, använda dem längre än idag och  handla mer på second hand  eller byta kläder med varandra, säger Karin Lexén.

>Läs mer om konsumtionstrender i Konsumtionsrapporten

Konsumtionsrapporten ger en sammanfattning och kortfattad analys av hushållens privata konsumtion. Rapporten innehåller Basfakta som främst bygger på SCB:s statistik.

>Läs mer om textilier och miljöpåverkan

>Läs mer om ”Sveriges största klädbytardag”

Kontakt: Eva-Lena Neiman,
presskommunikatör, Naturskyddsföreningen, 070 794 04 07

Ge en julgåva!

Välj vad du vill naturskydda i jul! Ge bort en hållbar julklapp! Julgåvokort ingår!