KIARA – tar upp kampen för miljön och mänskliga rättigheter

Indonesiens hav och kuster hyser en enorm artrikedom. Men landets natur har länge utsatts för stora påfrestningar. Organisationen KIARA arbetar för att stärka rättigheterna för småskaliga fiskare och kustsamhällen.

Haven och de kustnära ekosystemen i Indonesien har länge utsatts för hårt tryck. Där det tidigare fanns vidsträckta mangroveskogar breder istället ett lapptäcke av räkodlingar ut sig. Forskning uppskattar till exempel att 40 procent av Indonesiens mangroveområden har försvunnit sedan 1980-talet, främst på grund av räkodlingar. Men naturen hotas också av sandutvinning som påverkar havsbotten, stora hotellbyggen som förorenar och tar kusten i anspråk, och illegalt fiske med skaldliga fiskemetoder. Utbredd miljöförstöring och klimatförändringar har gjort det allt svårare för kustsamhällen att försörja sig på traditionella aktiviteter som småskaligt fiske – särskilt utsatta är kvinnor och unga. Situationen förvärras ytterligare av att landets lagstiftning underlättar snarare än hindrar fortsatt miljöförstöring och kränkning av mänskliga rättigheter.

Naturskyddsföreningens samarbetsorganisation KIARA arbetar för att stärka rättigheterna för småskaliga fiskare och kustsamhällen. Under de senaste åren har situationen för organisationer som KIARA blivit allt tuffare. När lokalbefolkningen protesterar mot att deras marker beslagtas eller fiskeresurser utarmas av storskalig verksamhet sätts polis och militär in – ibland anlitar företag torpeder.

KIARA fortsätter kampen genom att stötta, informera och mobilisera lokalbefolkningen i syfte att ge dem möjlighet att hävda sina rättigheter gentemot regeringen. KIARA driver påverkansarbete för stärkt lagstiftning som säkerställer hållbart nyttjande av haven och tar hänsyn till mänskliga rättigheter.

En annan viktig fråga som KIARA arbetar med är att stärka kvinnors synlighet och röst i fiskeripolitiken liksom i förvaltningsarbete, genom att stötta PPNI – fiskekvinnors egen organisation. KIARA arbetar även med återplantering, rehabilitering och restaurering av kust- och marina ekosystem, med särskilt fokus på mangrove.

KIARA bildades 2003 på initiativ av lokala fiskeorganisationer i Indonesien och har sitt huvudkontor i Jakarta. KIARA arbetar främst nationellt men ingår även i regionala och internationella nätverk för småskaliga fiskeorganisationer. Naturskyddsföreningen samarbetar med KIARA sedan 2011.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1