Tälja utomhus (4-9)

Här får eleverna en introduktion till täljning och ökad kunskap om träslöjd och hur man hanterar en kniv på ett effektivt och säkert sätt. Kunskap om allemansrätten och ett historiskt perspektiv med fokus på teknikutveckling kommer med i övningen.

Ämnen: Sl, Idh

Material

  • Knivar
  • Material att tälja i
  • Första hjälpen-förband

Genomförande

Det är viktigt att lära sig hantera en kniv eftersom hanteringen medför vissa risker. I femårsåldern brukar motoriken vara så pass utvecklad att täljning kan bli aktuellt. Det finns stora möjligheter att tälja olika saker med hjälp av fantasi och kreativitet. För yngre elever kan det vara lämpligt att börja med färskt trä som är mjukare än torrt. Att tälja bort bark eller näver och att tälja föremål av tjock tallbark är andra sätt som är lämpliga som introduktion till täljning ute med kniv. Ur allemansrättsligt perspektiv går det alltid att använda dött material som pinnar på marken och bark från döda träd. För att använda färskt trä måste ett godkännande finnas från markägaren. 

Exempel på vad man kan tälja: 

  • Barkbåt – tälj av tjock tallbark som är lätt att arbeta med. 
  • Vandringstav – låt eleverna göra sin egen vandringstav som de kan ta med sig ut till varje utelektion. Det kan vara ett projekt som pågår under en längre tid och där staven utsmyckas på nya sätt varje gång.  
  • Grillpinne – med en eller två spetsar 
  • Smycke – tälj en mindre träbit och borra ett hål och trä en rem eller snöre igenom så att smycket kan bäras runt halsen eller armen. 
  • Kastklyka, sked och väderpinne – Se boken Att lära teknik ute. Mer information på www.naturskola.se

Varianter

  • För de yngre eleverna går det att använda knivar där spetsen sågats av eller att de övar med potatisskalare. 

Tips! 

För säkerhets skull vid täljning:

  • Använd kniv med parerstång
  • Slipa av spetsen på kniven innan
  • Sitt ner och tälj från dig
  • Brett isär med benen
  • Ingen framför dig eller för nära bredvid
  • Tälj nära skaftet för bästa kraft 
  • Kniv i fodral när den inte används

Arbeta vidare och diskussion

  • Låt eleverna prova att tälja i olika träslag och lära känna igen de olika träden.
  • Låt eleverna göra ritningar med måttangivelser över sina alster och skriva om hur arbetet gått till. 
  • Låt eleverna tälja ett föremål som de har användning för i sin vardag men som de inte har hemma eller i skolan, exempelvis en klädkrok eller namnskylt.
  • Diskutera vilka rättigheter och skyldigheter allemansrätten ger när det gäller att använda naturmaterial för hantverk. 

©  Robert Lättman-Masch och Mats Wejdmark, Nynäshamns Naturskola.

Nyckelord: Hantverkstekniker, säkerhet, formgivning, material, egenskaper, trä, verktyg, allemansrätt, utomhus, temadag, eld.

Tävling för mellanstadiet!

Dela era bästa tips för att må bra i naturen, lära i naturen eller hjälpa naturen och var med och tävla om ett frilufts-kit till klassen!

Så här tävlar ni!
Bli först att gilla!

Relaterade inlägg