10 saker du kan göra för klimatet

Det är nu vi måste agera! Vi behöver alla göra vad vi kan för att driva på omställningen till ett klimat- och framtidsvänligt samhälle. Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något. Här är tio mer eller mindre enkla saker du kan göra för klimatet, naturen och oss människor.

1. Prata med vänner och bekanta

Det kanske inte känns som att göra så mycket, men att prata om klimatfrågan och din oro är oerhört viktigt. Ju fler vi blir som pratar om klimatet och den nödvändiga omställningen, desto större chans har vi att den blir av. Forskning visar att det räcker med att 25 procent av en grupp driver en förändring för att de ska kunna få majoriteten med sig. Det kallas för kritisk massa.

Så dela artiklar om miljö och klimat i sociala medier, prata om det i fikarummet och ta upp det med släkt och vänner. Tänk på att vara lugn och saklig. Prata om hur du känner, istället för att påtala vad den du pratar med gör för fel. Då är chansen mycket större att hen faktiskt lyssnar.

2.  Gå i bräschen – inspirera andra

Vi människor är flockvarelser. De flesta av oss vill göra som omgivningen gör. Att gå först är jobbigt för många, samtidigt förändras normer relativt snabbt när allt fler tar steget och förändrar sin livsstil. De flesta vill inte halka efter och fortsätta göra något som känns unket och passé.

Blir det pinsamt att flyga på shoppningweekend till London kommer färre att göra det. Genom att ta tåget till Europa på semestern och berätta om det inspirerar du fler att göra samma val. Förklara gärna varför det känns bättre för dig att ta tåget än flyget. Eller bjud på vegomat och tala om varför du äter mindre/inget kött. Eller ge bort begagnade presenter och berätta varför du valt att dra ned på shoppingen av nya prylar och kläder.

Ju fler av oss som ställer om individuellt och pratar om det, desto mer kommer normerna i samhället att förskjutas mot ett mer klimatvänligt beteende. Och när fler medborgare efterfrågar klimatvänliga alternativ blir det lättare för politikerna att genomdriva nödvändiga förändringar.

Läs gärna våra tips på hur du kan bli klimatsmart i fem enkla steg.
Fler tips på hur du kan leva klimatvänligt hittar du i vår bok Guide till ett hållbart liv.

3. Kräv att politikerna agerar

Våra politiker behöver känna folkets tryck för att agera. Faktum är att de i och med Parisavtalet har LOVAT att göra allt för att begränsa uppvärmningen till 1,5 grader. Men det här löftet hålls inte på långa vägar. Kontakta gärna politikerna och kräv att de gör allt de kan för att hålla sina egna löften.

Här kan du se Naturskyddsföreningen klimatkrav till Sveriges politiker .

4. Gå med i en organisation

Det finns flera organisationer som kämpar för en frisk planet. Naturskyddsföreningen är en av dem och med många medlemmar i ryggen är vi en stark kraft i samhället som ställer skarpa politiska krav. Allt vi gör har vi våra medlemmar att tacka för. Vill du också bli medlem är du förstås varmt välkommen!

5. Engagera dig lokalt

För dig som är medlem i Naturskyddsföreningen finns 270 lokala kretsar runt om i landet, där du väldigt gärna får engagera dig. Våra kretsar bevakar natur- och miljöfrågor och verkar för ett hållbart samhälle i sitt närområde. De kan ha flera undergrupper som du kan engagera dig i, beroende på vilka miljöfrågor du är mest intresserad av.

Vi har också ett klimatnätverk, som samlar klimataktiva över hela landet för att tillsammans arbeta för att Sverige ska bli en förebild i klimatomställningen.

Dessutom finns det många lokala klimatgrupper, som inte är kopplade till Naturskyddsföreningen. Fråga gärna andra på din ort eller sök på nätet för att hitta närmaste grupp att engagera dig i. Eller starta upp en klimatgrupp där du bor – vår nätverkssamordnare kan hjälpa dig med kontakter till andra nätverksmedlemmar där du bor. Mejla till klimatnatverket@naturskyddsforeningen.se

Vill du delta i eller anordna en klimatstrejk på din ort, hör av dig till Fridays for future. Varje fredag ordnas strejker, inspirerade av Greta Thunberg, utanför kommunhus runt om i landet. Strejkandet har spritt sig till stora delar av världen, och fått ett enormt genomslag.

6. Påverka din kommun

Kommuner har stor möjlighet att påverka i klimatfrågan, dels genom sin egen verksamhet, dels genom att underlätta för kommuninvånarna att leva mer klimatsmart. En mycket viktigt sak du kan göra är alltså att påverka din kommun att bli mer klimatvänlig. Här kan du läsa om hur du gör!

7. Engagera dig politiskt

Tycker du att politikerna gör för lite för klimatet, miljön och framtiden? Gå med i ett politiskt parti och förändra inifrån! Du kan börja med att bli medlem i ett parti och göra din röst hörd i lokala partiföreningar och på stämmor. Vill du göra ännu mer kan du meddela ditt intresse för att bli lokalpolitiker.

8. Spara framtidsvänligt

Har du några pengar sparade går de förmodligen till klimatskadliga projekt. Det kan du ändra på! De sju största bankerna i Sverige satsar nästan dubbelt så mycket på fossil energi som på förnybart. Om vi alla ser över vårt sparande och kräver att våra banker investerar hållbart kan vi alltså göra stor skillnad.

Naturskyddsföreningen är en del av nätverket Fair Finance Guide, som granskar bankernas hållbarhetsarbete. Där kan du kolla hur din bank placerar dina pengar. Sen kan du mejla din bank och be den sluta investera i fossilt. På sajten finns också fler tips på hur du sparar mer hållbart.

Även dina pensionspengar investeras i olja, kol och gas. Här kan du läsa om hur pensionerna och AP-fonderna fungerar. Genom Greenpeace kampanj Flytta pengarna kan du dessutom uppmana de statliga pensionsfonderna att sluta investera i klimatskadlig verksamhet.

Sist men inte minst kan du själv styra över det pensionssparande som din arbetsgivare betalar in, den så kallade Premiepensionen. Med några enkla knapptryck kan du välja att spara i fonder med miljöprofil, istället för i fossila projekt. Gå in på pensionsmyndigheten. Där kan du söka och jämföra fonder och välja bort fonder som investerar i fossila bränslen. När du har hittat vilka fonder du vill att dina pensionspengar sparas i, loggar in med BankID och byter bort de gamla smutsiga.

Glöm inte att skryta över att du styrt upp ditt sparande och uppmana dina vänner och bekanta att göra samma sak!

9. Var med i solrevolutionen

Har du ett hus eller ett sommarställe, sätt upp solpaneler och producera egen ren el! Vi har tagit fram en guide där vi samlat allt du behöver veta för att själv skaffa solceller eller för att inspirera ännu fler att haka på.

Om du inte har ett eget tak att sätta solceller på utan vill påverka någon annan har vi samlat ännu fler tips på den här sidan. Där hittar du bland annat en motion som du kan lämna till exempelvis en bostadsrättsförmedling.

10. Gör det som ger dig kraft och lust

Den här listan är bara några exempel på vad du kan göra, valda för att vi tycker att de är viktiga. Men det finns säkert mängder av andra positiva klimathandlingar som du kan komma på, själv eller i samtal med vänner.

Så skriv en insändare eller en klimatsång, gör ett konstverk eller en installation. Starta en syjunta eller ordna en klädbytardag. Blogga om vegomat eller ditt köpfria år. Köp andelar i ett vindkraftverk, dela din bil med dina grannar eller dra ihop en klimatdemonstration. Kontakta företag och be dem minska sina utsläpp eller sluta använda palmolja. Påverka din arbetsgivares/skolas rese- och matpolicy eller gå med i din bostadsrättsförening och se till att de komposterar och väljer miljövänlig energi.

Det viktiga är hitta något som känns rätt för dig, så att ditt engagemang består och kan inspirera andra att följa efter. Som sagt: ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Nu kör vi!

Bli medlem och stöd arbetet för natur och miljö

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Varmt välkommen att bli medlem Sveriges största miljöorganisation. Tillsammans gör vi skillnad!

Naturskyddsföreningen arbetar för:

• att bromsa klimatförändringarna
  • bevarande av biologisk mångfald
  • friskare hav och vatten
  • ett hållbart och ekologiskt jordbruk
  • att minska miljögifterna i vår vardag
  • ett hållbart skogsbruk och skyddande av värdefulla skogar.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Gillas av 8