Företagssamarbeten: Blocket

Naturskyddsföreningen samarbetar med blocket i framtagandet av rapporterna Andra hand i första hand och Bästa Bohaget vilka belyser de klimatmässiga avtryck som kan undvikas genom att köpa begagnat.

Under 2021 släpptes rapporten Andra han i första hand och 2023 lanserades Bästa Bohaget som båda tar upp de miljömässiga fördelarna med att välja att köpa begagnat. Rapporterna fokuserar på möbler och inredning, det vill säga kategorier som gör stor skillnad för klimatet och är enkla att hitta på Blockets webbsida.

Rapporterna kan du ladda ner och läsa här:

Blocket har samarbetat med Naturskyddsföreningen under många år, bland annat inom Naturskyddsföreningens kampanj Operation: Rädda bina genom gratis annonsering av bihotell med uppmaning att få fler att agera för pollinatörernas akuta livssituation och i Almedalen 2018 i gemensamma aktiviteter kopplade till hållbar konsumtion.

Om Blocket

Blocket vill vara en positiv kraft i samhället och göra det enklare för människor att fatta smarta, ekonomiska och hållbara beslut i vardagen. Blocket önskar förändra hur vi konsumerar till det bättre och uppmuntra fler till att göra bättre val, så att många små bättre beslut tillsammans gör stor skillnad, och att alla tillsammans tjänar på Blocket.

Blocket startade 1996 i Fjälkinge av Henrik Nordström och var då främst en regional prylmarknad i Skåne. Efter några år expanderade Blocket till att erbjuda köp- och säljannonser i hela landet. Idag är Blocket en marknadsplats där du kan hitta i stort sett allt du behöver - allt från designmöbler och barnvagnar till bilar och jobb.

Linnéa Grahn, projektledare företagssamarbeten
E-post: linnea.grahn@naturskyddsforeningen.se