Företagssamarbeten: Tekniska museet

Under 2022 har Naturskyddsföreningen inlett ett samarbete med Tekniska museet kopplat till utställningen Zero City med invigning i mars. Samarbetet omfattar fakta i utställningen, gemensamma aktiviteter kopplat till Natursnokarna och Klädbytardagen samt föreningens skolverksamhet som tillsammans med Tekniskas museipedagoger arrangerar lärarkvällar.

Interaktivt äventyr när besökare utmanas att bygga framtidens hållbara stad

Framtiden har redan börjat, och det finns ingen tid att förlora. I den nya utställningen Zero City utmanar Tekniska museet besökarna att kavla upp ärmarna och utforska och upptäcka vad som kan göras här och nu för att förändra staden med målet att nå nollutsläpp.

Du som besökare får stå inför att lösa framtidens stora utmaningar med målet att nå nollutsläpp från staden. Ta en tur i en självkörande buss, hjälp till att packa lastcontainern, kryp genom avloppstunneln och lös svåra utmaningar kring energiförsörjning, transporter och stadsplanering.

artikel, företag, tekniska museet, företagssamarbete

Med utställningen vill Tekniska museet utmana och aktivera besökare i frågor där vi lätt kan fastna i känslor av hopplöshet. Zero City är en interaktiv, färgstark och optimistisk tillsammansupplevelse om några av vår tids största och svåraste utmaningar.

– Tekniska museets unga besökare är ofta väldigt medvetna i hållbarhetsfrågor. Men de är samtidigt lösningsorienterade och framtidsoptimistiska. I Zero City har vi tagit tillvara på detta och lagt bort alla pekpinnar. I stället har vi siktet inställt på spännande men utmanande möjligheter, och vad var och en av oss kan göra för att nå de viktiga målen för en hållbar framtid, säger Lars Paulsson, projektledare på Tekniska museet.

Den 22 maj 2022 besöker Natursnokarna museet, program kommer inom kort.

Caroline Goetze, enhetschef företag
E-post: caroline.goetze@naturskyddsforeningen.se