Medlemmars önskelistor lyfts i Naturskyddsföreningens julkampanj

Fler bin, levande hav och giftfri mat – ungefär så lät det när Naturskyddsföreningens medlemmar fick frågan vilken miljörelaterad julklapp de önskar sig i år. Resultatet syns i Naturskyddsföreningens julkampanj där några av medlemmarna visar upp sina personliga önskelistor.

Pressmeddelande

Julhandeln slår rekord år efter år. Enligt siffror från Svensk Handel köpte svenskarna förra året julklappar för rekordbeloppet 21 miljarder kronor. Ett rekord, som om traditionen håller i sig, kommer att slås i år igen. Samtidigt ökar medvetenheten om konsumtionens baksidor – fyra av fem svenskar anser att de ”spenderar för mycket tid och energi på konsumtion”.

– Västvärldens konsumtion av prylar har nått ohållbara nivåer. Den bidrar till global uppvärmning, skogsskövling, utsläpp av miljögifter och plastfyllda hav. Vi vill starta en diskussion om vad vi alla kan göra för att skapa en mer hållbar konsumtionskultur och lyfta de stora önskningar som också är de långsiktiga målen för Naturskyddsföreningens arbete, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

– Några av våra medlemmar ställer upp och medverkar i kampanjen med sina egna önskningar för klimatet, miljön och framtiden. Jag tror att många kan känna igen sig i de här önskningarna, säger Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföreningen.

En av medlemmarna som syns i kampanjen är artisten Magnus Carlson. Hans engagemang för klimatet märktes tydligt under hans bands julturné 2018, där Naturskyddsföreningen var en del av programmet. Hans medverkan i årets julkampanj är en fortsättning på hans stöd.

– Jag är bara en vanlig pappa som lever i den här världen och vill att mina barn ska få en framtid. Därför är det viktigt för mig att vara med i Naturskyddsföreningens julkampanj och bidra till att fler stödjer deras arbete för klimat, natur och miljö, säger Magnus Carlson.

Kampanjen har tagits fram tillsammans med designbyrån Spektra.

– Kampanjen leker med det klassiska i en önskelista och de ibland ouppnåeliga önskningar man kan hitta där. Samtidigt vill vi visa att sådana här önskningar faktiskt är möjliga att uppnå, om vi tillsammans blir medvetna om vad som egentligen är viktigt, säger Jon Edergren, Creative Director på Spektra.

Arbetsgrupp Spektra Design:

Hanna Felixon, projektledare och copywriter
Jon Edergren, creative director
Malva Fürst, art director
Vejde Gustafsson, art director
Mikael Sundblad, art director

Arbetsgrupp: Naturskyddsföreningen:

Erica Lintrup, projektledare
Daniel Holking, digital kommunikatör
Hanna Åsheim, produktionsledare
Andreas Drufva, marknadschef

>Här finns kampanjen