Hundra år av envishet

Boken är slutsåld men du kan kolla på ditt närmsta bibliotek!

Vilka idéer har format 1900-talets naturvård? Det får du veta i Hundra år av envishet.

"För fartig design, läsvärda texter och juste typografi - en okonventionell jubileumsbok som spritter av liv". Så motiverade juryn Publishingpriset till Naturskyddsföreningens jubileumsårsbok "Hundra år av envishet".

”Fantastiskt roligt med uppmärksamhet också utanför föreningen. Det känns som om vi lyckats med det vi ville, att visa att Naturskyddsföreningen, efter hundra års arbete, är ung, framåt och tänker fräscht och nytt” säger föreningens generalsekreterare Svante Axelsson, som varit projektledare för boken. Formgivningen är gjord av Annika Grenje, som också är grafisk formgivare för föreningens tidning, Sveriges Natur.

Naturskyddsföreningen fyller 100 år. Det klokaste en hundraåring kan göra är, tycker vi, att titta framåt. Det gör vi med en stolt historia i ryggen. I boken Hundra år av envishet ryms både reportage och framtidsessäer samt "plockgodis" om människor, händelser och känslor under hundra år.

Bokens fräscha formspråk ligger långt från det traditionella. Formatet är nytt och annorlunda. Det fantastiska omslaget är skapat av Stina Wirsén.