SKOG och mark

Vanliga frågor om skog och skogsbruk

Hur mycket skog finns det i Sverige? Vem äger skogen? Är svenskt skogsbruk hållbart? Här hittar du svar på vanliga frågor om skog och skogsbruk.

Rädda vitryggen och mångfalden i skogen
Biologisk mångfald – en överlevnadsfråga
skogsnätverket

Engangemang som gör skillnad

Gillar du skog? Gå med i skogsnätverket

Naturskyddsföreningens skogsnätverk är till för dig som är medlem och som vill vara aktiv inom  frågor som rör skog. Tillsammans arbetar vi för en hållbar skogspolitik, ett hållbart skogsbruk samt att bevara skyddsvärda skogar.

det svenska skogsbruket

Sanningen om den svenska skogen

Bilden som målas upp av skogen i Sverige är ljus. Men faktum är att skogar fulla av liv tystnar allt mer och ersätts av planteringar. Skogens biologiska mångfald befinner sig i kris.

Kalender

plocka svamp, svensk skog, naturaktivitet, människor, utomhus, vandra, skogspromenad,
Skog och mark

Våra segrar inom skog och mark

Läget för våra skogar är akut. Men kampen för skogen och dess invånare går vidare. Här är några av de saker som vi hittills uppnått tillsammans.

28 feb, 2021 • 2 min att läsa

Hjälp oss att skydda skogen!

Stöd arbetet för våra naturskogar och en skogspolitik som tar hänsyn till skogens alla värden.

Vad vill du göra för skogen?

jaktfalk
Utomhus

Naturfalken ute i naturen

fladdermusholk; fladdermus; fladdermöss; bygga holk
Göra själv

Bygg en fladdermusholk

Göra med andra

Lär tillsammans!

skogsstig
Guide

Lathund för en naturvänlig kommun

Familjetips: Dansa i regnet

Familjetips: Kolkritor eller ritkol

Familjetips: Gosedjurskalas

Våra senaste artiklar

konst, metallsamling, färger, natur, miljö, röd, blå, återvinning

Metaller – en ändlig resurs med oändlig potential

Metaller är grundämnen som kan användas gång på gång och är idealiska för återvinning. Men flera viktiga metaller som anses kritiska för klimatomställningen återvinns idag inte någon större utsträckning, trots att utvinningen av dem ofta har stor påverkan på miljö och människor, visar vår rapport.

naturfalken, stenfalk

Naturfalken: Utmana familj och vänner i artkunskap!

Världen är full av varelser. Varav de flesta har ett namn. Här kan du lära dig mer om växter, svampar, fåglar och andra djur med våra digitala quiz. Naturfalken är som ett simborgarmärke i artkunskap för alla åldrar.

Hare,Småvilt,skog,Åker

Att ta hand om en övergiven unge eller ett skadat djur

Många undrar vad de ska göra med övergivna djurungar eller skadade djur som de hittat i naturen. En övergiven unge är oftast bäst att låta vara, men är ett djur skadat – ring polisen eller Länsstyrelsen.