10 saker du kan göra inför valet

Har du känslan av att miljöfrågorna drunknar i valdebatten, som att politikerna inte inser allvaret? Vi kan bara hålla med. Låt oss fylla kommentarsfält, tidningar, sociala medier, anslagstavlor och diskussioner med budskapet att en förändring är möjlig.

Det här kan du göra inför valet:

1. Skriv under för en tuffare miljöpolitik

Hjälp oss att höja rösten för klimat och natur. Låt politikerna veta att vi är redo för konkreta åtgärder och modiga beslut. Vi lämnar över underskrifterna till den nya regeringen som tillträder efter valet. Skriv under uppropet och kräv en bättre miljöpolitik!

Skriv under uppropet här

2. Testa och dela Valkompassen

Hur ställer du dig till en rad viktiga miljöfrågor och vilket parti ligger närmast dig i frågor om klimat och natur? Testa vår valkompass för klimat och natur och sprid den vidare till alla du känner.

3. Sprid kampanjens budskap digitalt

Följ oss i sociala medier och hjälp till att sprida våra inlägg, granskningar och filmer kring valet 2022. Ge dig in i kommentarsfälten eller gilla det vi gör. Ju fler som tar del av valguiden för klimat och natur, desto bättre!

Här hittar du oss:

4. Beställ kampanjmaterial

Det är nu det gäller! Tillsammans hjälps vi åt att lyfta klimat- och naturfrågorna de sista dagarna inför valet över hela landet mellan 27 aug – 11 sept. Dela eller lägg ut foldrar och sätt upp affischer på jobbet, universitetet, bibblan, gymmet och överallt där det finns väljare! Vill du vara med oss?

5. Sätt press på politiken

Tillsammans kan vi bromsa klimatförändringarna och stoppa utarmningen av våra ekosystem. Men det kräver modiga beslut från modiga politiker. Skriv direkt till partiledarna och/eller partisekreterare inför riksdagsvalet 2022 och kräv att ditt parti sätter klimat och miljö överst på den politiska agendan.

6. Prata med alla du känner

Våga ta diskussionen på jobbet, bland vänner och med familjen. Har du svårt att hitta argumenten? Lugn vi hjälper dig Här har vi samlat artiklar och faktablad för att du lätt ska kunna ge svar på tal i diskussioner om miljö och klimat. Din källhänvisning i valdebatten.

7. Gör din röst hörd i media

Lokalmedia är en väldigt viktig kanal inför valet 2022. Till din hjälp har vi tagit fram en insändarmall som du kan använda.

8. Bli medlem

Ju fler vi är, desto mer kraftfullt kan vi agera. Gå med i Sveriges största miljöorganisation. Du behövs. Tillsammans har vi kraft att förändra!

9. Bli månadsgivare – påverka politiken!

Med ditt stöd kan vi slå larm, komma med hållbara lösningar och pusha makthavare att agera för en bättre miljö. Varje medlem räknas!

10. Bli aktiv i din lokala krets

Naturskyddsföreningen har runt 270 lokalföreningar runt om i landet, och många granskar lokalpolitiken! Ta reda på vad som sker i din krets, och om du kan vara till hjälp!

Som medlem kan du gå in på interna medlemswebben Naturkontakt och läsa mer om vad som sker runt om i landet inför valet. Du behöver skaffa inloggningsuppgifter, men det är väl värt besväret:

Val 2022: Din guide för klimat och natur

I snart 40 år har Naturskyddsföreningen granskat partiernas ambitioner och agerande i miljöpolitiken inför riksdagsvalen. Valet 2022 är inget undantag.

Miljöpolitiken den senaste mandatperioden har bjudit på både framsteg och bakslag men lämnar betydligt mer att önska. 1 september 2022 är det val i Sverige. De kommande fyra åren krävs betydligt högre ambitioner och kraftfullare åtgärder om Sverige ska ha en chans att nå klimatmålen och göra vår del för att motverka natur- och klimatkrisen.

Nu är valet upp till oss. Vi hoppas att du vill vara med oss för att höja rösten för klimat och natur!

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 6