Maj Aspebo tog kampen mot Sveaskog

Där jag bor finns det soptipp, kemikalieindustri, gruva, trädplantage, kalhyggen och Rävdalen; en skog med dramatisk miljö och gammeltallar som jag och många andra tar oss till för rekreation. Så när Sveaskog anmälde Rävdalen för avverkning år 2015 började mitt engagemang för skogen på allvar. Läget blev akut i augusti det året. De satte ut avverkningen och vi fick veta att de skulle börja veckan därpå. Jag och tre andra slog på stora trumman utan att egentligen kunna någonting. Vi fick hjälp av inventerare att hitta rödlistade arter. Vi satte upp namnlistor i hela samhället, startade en digital namninsamling och en grupp på Facebook som fick 700 medlemmar. Vi hade också socialt samråd med Sveaskog. Det var laddat och slutade med ett protokoll som visar att vi inte godkände samverkan. Vi pratade verkligen med allt och alla om Rävdalen och skapade en stark opinion. Tillslut tog de bort avverkningarna – och Rävdalen står kvar än!

Jag är inte mot skogsbruk, men det ska göras på rätt sätt. När jag var barn satt jag på timmerlasset med pappa, han brukade skogen som man borde göra idag. Plockhögg. Jag gav min del av skogen och marken till min bror och den har han brukat med varsam hand sedan dess. Nu är han sjuk och ger tillbaka skogen till mig, så nu ska aktivisten ta hand om egen skog.

"Jag skäms, min generation skäms för hur mycket vi har tillåt i naturen under vår livstid."

Vi måste börja värna om naturen. Jag har sett historien och jag har sett skräckscenariot växa fram. Se bara vad som händer med klimatet. Normalt sett brukar jag skotta snö från taket vid den här tiden, men idag ska det bli 10 plusgrader. Jag skäms, min generation skäms för hur mycket vi har tillåt i naturen under vår livstid.

Jag börjar morgnarna med att kolla avverkningsanmälningar på nätet. Efter 40 år i gruvan är jag numera ute i skogen i stort sett varje dag. Jag ser vad som händer i Gállok nu också och känner att vi måste agera.

Livet går i faser. Nu har jag tiden att lägga och jag kommer hålla på så länge jag bara orkar. Dagen jag kastar in handduken ska jag sitta hos Sankte Per och fortsätta bråka med Sveaskog.”

Maj Aspebo, Gällivare. Styrelseledamot i Naturskyddsföreningens länsförbund i Norrbotten.

Engagera dig du med:

Swisha en gåva till skogen

Stötta Naturskyddsföreningens arbete för en skogspolitik som tar hänsyn till skogens alla värden.

Läs mer om skog och skogsbruk

Låt skogen leva

Det intensiva skogsbruket i Sverige hotar många av skogens djur, växter och svampar. Sveriges politiker måste agera. Var med och påverka du också!

Bli först att gilla!