10 saker du kan göra för skogen

Situationen i skogen är allvarlig och din hjälp behövs. Här listar vi 10 saker du kan göra för skogen.

1. Håll koll på avverkningar nära dig

På sidan avverkningskoll.se kan du se vilka anmälda avverkningar som finns i ditt närområde. Om någon av anmälningarna rör skog som du misstänker har höga naturvärden, ta kontakt med din lokala naturskyddsföreningskrets för att se om de har möjlighet att hjälpa till.

2. Gör förändringar i din vardag och livsstil

• Minska din användning av engångsprodukter. Den mest miljövänliga engångsprodukten (exempelvis pappersmuggar) är den som aldrig används.
  • Lämna in använt papper och förbrukad kartong till återvinning.
  • Säg nej till reklam. Sätt en skylt på dörren för att slippa direktreklam – du kan skriva en själv!
  • Undvik att skriva ut, men om du gör det – skriv ut text på papperets båda sidor. Välj papper som är märkt med Svanen, totalt klorfria (TCF) och tillverkade av returfiber.
  • Välj digitala utskick istället för brev och pappersreklam. Anmäl dig till en digital brevlåda, SPAR. Kivra eller någon annan tjänst som erbjuder detta.
  • Låt gammalt bli som nytt. Piffa upp dina gamla trämöbler, slipa, måla och klä om!
  • Begagnat är ofta bästa köpet. Det finns en uppsjö av möjligheter att köpa begagnade möbler; loppisar, Blocket, auktioner, Marketplace, second hand-butiker bara för att nämna några få. Eller varför inte kolla vad ska din mormor, kompis eller granne vill kasta, det kanske passar dig?

3. Bli digital skogshjälte

Vi behöver höras på alla plattformar för att tvinga fram politisk förändring. Var med och påverka på sociala medier! Det spelar ingen roll om du har en eller tusentals följare, din röst behövs. Skriv upp dig för att få veta när det är dags att kraftsamla för skogen i sociala medier.

4. Engagera dig Naturskyddsföreningen arbete för skogen – lokalt eller nationellt

Vårt nationella skogsnätverk fungerar som en mötesplats för skogsintresserade medlemmar från hela landet där vi kan dela kunskaper och erfarenheter med varandra – från kretsnivå till riksnivå. Som medlem i Skogsnätverket får du ett nyhetsbrev ungefär en gång i månaden med uppdateringar kring föreningens skogsarbete, inbjudningar till nätverksträffar och andra aktiviteter, nyheter som rör skog och skogsbruk.

5. Påverka i lokalmedia

Lokalmedia är en väldigt viktig kanal för frågan om skog och skogsbruk. Till din hjälp har vi tagit fram ett presskit med tips och mallar som du kan använda.

6. Anordna egna aktiviteter

Det finns många olika aktiviteter du kan anordna för skogen, det är egentligen bara din egen fantasi som sätter stopp! Här kommer några förslag på sådant du kan göra:

• Bjud med politiker ut på skogsvandring (och bjud in lokalmedia)
  • Ta ut dina vänner/kollegor/bekanta och genomför i uppdrag skog
  • Tävla med någon om vem som kan flest skogslevande arter
  • Arrangera lokal föreläsning eller studiecirkel
  • Anordna demonstration
  • Starta lokal namninsamling

7. Genomför Uppdrag skog

Ge dig ut i skogen och starta skogstestet Uppdrag skog för att lära dig mer om naturvärden. Svara på frågor om vad du ser i omgivningen. Tickor, hänglavar, höga myrstackar eller rinnande vatten kan vara exempel på viktiga naturvärden för skogens biologiska mångfald.

8. Lär dig mer

På vår hemsida finns massor av matnyttig information för dig som vill veta mer om situationen i skogen. Dessutom anordnar Naturskyddsföreningens kretsar runt om i landet olika utbildningar som du kan gå.

9. Swisha en gåva till skogen

Varje gåva är viktig. Genom de gåvor du samlar in bidrar du till Naturskyddsföreningens arbete för att: bevara och öka kunskapen om skogar med hög biologisk mångfald, värna tätortsnära skogar som är viktiga i människors vardag, säkerställa skyddet av våra fjällnära naturskogar, kräva en ny skogspolitik som tar hänsyn till skogens alla värden och öka användning av hyggesfria metoder i skogsbruket.

10. Bli medlem

Ju fler vi är som står upp tillsammans, desto större chans har vi att påverka. Ett sätt att göra något för skogen är därför att bli medlem. Och kanske gå med i skogsnätverket?

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 8