Fredagsmys med mogna bananer

Vi älskar att äta bananer i Sverige. Men faktum är att vi slänger alldeles för många av våra gula favoriter när de blivit lite för mogna för att falla oss i smaken. Det är dags att sluta rata bananer med skönhetsfläckar, både hemma och i butiken! Vi listar 4 supersmarriga recept som gör sig bäst med brungula godingar!

Testa att göra bananglass på pinne! Det är ett ypperligt sätt att göra något gott av den mogna bananen.

Vi pushar politiker och fixar ekoboom i butikerna. Var med och förändra för 24 kr/mån.

Smoothietricket

Stopp och belägg, släng aldrig mer en övermogen ekobanan! Skiva och stoppa in i frysen istället. Nästa gång du gör en smoothie är de frysta bananpengarna världens godaste ingrediens. Kallt, krämigt och sött!

Fryst festbanan på pinne

Vill du ta fredagsmyset ett steg längre kan du gå bananaz och förbereda kalaset redan dagen innan. Vi tipsar om barnens favorit - bananglass på pinne!

Du behöver:

• Ekobananer
  • Glass- eller grillpinnar
  • Choklad
  • Valfri topping

Såhär gör du:

1. Skala och dela bananerna.
  2. Trä upp bitarna på pinnar.
  3. Lägg bananerna i frysen, minst två timmar.
  4. Smält choklad.
  5. Doppa de kalla bananerna i chokladen.
  6. Strössla med valfri topping.
  7. Klart att servera!

Psst... Tricket är att använda riktigt mogna bananer, har de inte fått gotta till sig är bananerna inte alls lika söta och mjuka.

Tacos med banantwist

Sugen på att variera din fredagstaco? Vi har två smarriga banantips för taco-älskaren!

Tips 1. Lägg till skivad ekobanan som ett extra tillbehör och vips får du en mildare, sötare och alldeles mumsig taco!

Tips 2. Blanda färsen med kryddmix men lägg till både banan och kokos för en helt ny twist på kryddningen.

Tips 3. Här hittar du receptet till världens godaste taco!

Hajkbanan - en klassiker

Du har väl inte glömt den klassiska hajkbananens storhet? För dig som ska spendera fredagskvällen ute i naturen påminner vi om världens enklaste och godaste efterätt!

Ett, två, tre - bananfest:

1. Du har en perfekt glöd - grill eller brasa funkar lika bra.
  2. Gör ett snitt i bananen.
  3. Tryck ner valfritt antal chokladbitar.
  4. Grilla på galler eller slå in bananerna i folie och lägg direkt på glöden.
  5. Njut!

Ja till banan med skönhetsfläckar!

40 procent av de bananer som produceras når aldrig oss. De sorteras bort enbart på grund av att de har några skönhetsfläckar och prickar (Enligt EU:s kvalitetskrav). De ätgoda bananerna hamnar istället på den lokala marknaden i produktionslandet. Där är priset mycket lägre och bonden förlorar pengar.

Nästa gång du handlar - välj en prickig ekobanan!

Läs vår senaste artikel om bananodling: Spruta, doppa, skörda - en banan blir till

Gillar du också ekologiskt? Bli medlem!