Naturskyddsföreningen i skolan

Lärande för planeten

Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling. Här kan du läsa om vårt arbete i skolan och hitta skolmaterial om natur, klimat och miljö.

skola, barn, jordglob, skolmaterial

Nu startar tävlingen Gilla naturen!

gilla, naturen, film, tävling, skoltävling, gillanaturen

Gilla naturen

Ny fototävling för mellanstadiet

Dela era bästa tips för att #måbrainaturen, #lärainaturen eller #hjälpanaturen och var med och tävla om ett frilufts-kit till klassen!

Friluftslivets år 2021

Friluftslivets år är ett initiativ som leds av Svenskt friluftsliv med stöd från Naturvårdsverket. Runt 150 olika organisationer och aktörer runt om i Sverige är med och engagerar sig för att lyfta friluftslivets värden. Naturskyddsföreningen satsar särskilt på friluftsliv i skolan. Med fototävlingen Gilla naturen vill vi inspirera till utomhuslektioner och naturnära upplevelser i undervisningen.

3 maj, 2021 • 2 min att läsa
peka, nyhetsbrev, finger

Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev

Prenumerera på skolnyhetsbrevet

Håll dig uppdaterad om nytt skolmaterial och få inspiration till arbetet med hållbar utveckling i skolan.

Mefis, friluftsliv, skolan, fortbildning

Fortbildning

Mer friluftsliv i skolan

Är du pedagog eller fritidspedagog? Vill du få nya verktyg och inspiration till att planera och genomföra undervisning och friluftsdagar som ger positiva upplevelser av friluftsliv? Nu kan du anmäla dig till 2021 års fortbildningsturné!

2 jun, 2021 • 2 min att läsa
klimathack, skolprojekt, lund

Om Naturskyddsföreningen i skolan

Vi samverkar med en rad organisationer och kommuner för att driva på genomförandet av undervisning för hållbar utveckling och att Sverige ska leva upp till internationella åtaganden där utbildning spelar en nyckelroll. Naturskyddsföreningen erbjuder skolmaterial, workshops och fortbildningar och driver ett skolprogram för högstadieskolor.

Av: Helena Lundmark • 10 jun, 2021 • 3 min att läsa
lhu, sol, skolverket, lärande, för hållbar, utveckling

Lärande för hållbar utveckling, LHU

Den svenska läroplanen är tydlig med att skolan har en skyldighet att ge eleverna verktyg för att kunna förstå hur miljö, ekonomi, hälsa och rättvisa hänger ihop. Sverige har också anslutit sig till de Globala målen för hållbar utveckling i syfte att leda världen mot en hållbar och rättvis framtid. Därför måste hållbarhetsfrågorna få en central plats i den svenska skolan.

11 jun, 2021 • 3 min att läsa