Byt växter och frön

Ordna en växtbytardag med klassen, skolan eller kvarteret.

Lämplig tid för genomförande:
VÅR - HÖST - VINTER

Låt eleverna fråga hemma eller om de känner någon som kan dela med sig av fröer, skott eller plantor. Nya växter på skolgården, innergården, balkongen, i parken eller trädgården kan glädja både människor, bin och fjärilar.
Förgro fröna tillsammans i klassrummet eller hemma, eller plantera direkt i jorden.
Ett tips är att ta hjälp av en koloniträdgårdsförening. De kan ge tips om hur ni lyckas med odlingarna och kan kanske även dela med sig av frön.

Bra växter som humlor och bin gillar är påsklilja, lavendel, ljung och kärleksört. Växter som är mumsiga för både människor och bin är äpple, vinbär, krusbär, hallon, smultron och jordgubbar.

bytväxter, lavendel, smultron, stickling

Varför? Insekterna minskar i antal. Brist på mat är en av anledningarna. Fler blommande växter ger insekterna mat genom nektar och pollen. Många insekter pollinerar växter som gör att det bildas frön som blir mat till människor och djur. Tänk på att odla olika växtarter som blommar från tidig vår till sen höst.

Fler tips på aktiviteter för att gynna djur och växter finner ni i tipssamlingen Gilla och hjälp naturen

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Bli först att gilla!