Byt växter och frön

Ordna en växtbytardag med klassen, skolan eller kvarteret.

Aktiviteten är del av Vilda grannar
Lämplig tid för genomförande:
  • Vår
  • Höst
  • Vinter

Låt eleverna fråga hemma eller om de känner någon som kan dela med sig av fröer, skott eller plantor.

Förgro gärna frön tillsammans i klassrummet eller plantera direkt i jorden. Följ utvecklingen och diskutera vad som händer och varför. Ordna en växtbytardag, plantera ut på skolgården eller låt växterna följa med elever hem.

Nya växter på skolgården, innergården, balkongen, i parken eller trädgården glädjer både människor, bin och fjärilar.

bytväxter, lavendel, smultron, stickling

Varför? Insekterna minskar i antal. Brist på mat är en av anledningarna. Fler blommande växter ger insekterna mat genom nektar och pollen. Många insekter pollinerar växter som gör att det bildas frön som blir mat till människor och djur. Tänk på att odla olika växtarter som blommar från tidig vår till sen höst.

Bra växter som humlor och bin gillar är påsklilja, lavendel, ljung och kärleksört. Växter som är mumsiga för både människor och bin är äpple, vinbär, krusbär, hallon, smultron och jordgubbar.

Nyckleord: temadag, utomhus, biologisk mångfald, arter, biologi, ämnesövergripande, hjälp naturen, aktivitet, temaarbete, så, odla, odling, frö, växt.

Vilda grannar

Hjälp djur och natur – och lär utomhus

Under Vilda grannar har vi samlat massor av aktiviteter, lektionsmaterial och friluftstips för skolor.

Till Vilda grannar
Bli först att gilla!