OM oss
Om Naturskyddsföreningen i skolan
Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling och för att lyfta utbildningens roll för en hållbar samhällsutveckling.
I en matsked jord finns det fler levande organismer än människor på planeten. Med utgångspunkt i en film om jord tränar eleverna ord och begrepp som hör jord till samt diskuterar jordens betydelse för matproduktion och olika ekosystemtjänster. (7-9, Gy)
Ämnen: Bi, Ge, Ke, Hkk, Sv
Tid: Ca 40-60 min.
Länk till läroplanskopplingar: åk 7-9
Vad ger jorden?
Skriv ordet "jord" i mitten på tavlan och be eleverna fundera på vad jorden ger oss och vilka funktioner den har. Till exempel att jord spelar roll för matproduktion, nedbrytning och vattenrening. Skriv upp elevernas associationer runt omkring.
Vad betyder begreppen?
Visa begreppen nedan på tavlan. Låt eleverna arbeta parvis och diskutera begreppen.
Skriv upp de förklaringar eleverna redan har på tavlan och fyll på med förklaringar till samtliga begrepp. (Om tid! Låt eleverna förhöra varandra på begreppen en stund två och två).
monokultur
fotosyntes
mikrober/mikroorganismer
kolinlagring
jorderosion
NPK
Visa filmen:
Dela in eleverna i grupper om tre och dela ut diskussionsfrågor utifrån filmen, se förslag nedan. Låt eleverna skriva ner stödord så de kan återberätta.
Lägg gärna lite extra fokus på sista frågan om lösningar.
Fånga upp elevernas tankar i helklass.
Avsluta med ett quiz i Kahoot och ett begreppsquiz och låt eleverna sätta sina kunskaper om jord på prov!
Faktablad:
Nyckelord: biologisk mångfald, pollinering, pollinatörer, bekämpningsmedel, konstgödsel, växtnäring, nedbrytare, bakterier, mat, matproduktion, livsmedel, näringsämnen, svampar, lantbruk, odling, odlingsjord, kolinlagring, kolsänka, vattenhållande, jorderosion, övergödning, grundvatten, odlingsbar mark, framtid