OM oss
Om Naturskyddsföreningen i skolan
Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling och för att lyfta utbildningens roll för en hållbar samhällsutveckling.
Vad är en onödig pryl? Varför tillverkas prylar som inte behövs? Hur påverkas naturresurser och människor? Vilka argument finns för och emot tillverkning och konsumtion av prylar? Det är frågor som eleverna får undersöka i den här övningen.
Klimatpåverkan från konsumtion är en aktuell fråga i samhällsdebatten. I den här övningen får eleverna reflektera och diskutera kring onödiga prylar och deras påverkan på miljö och människor.
Målet med övningen är att eleverna reflekterar över konsumtion, både på ett personligt och ett strukturellt plan, och vinner insikter om hur överkonsumtion påverkar miljö, människor och samhällen.
Faktablad:
Gör en "fyra-hörn"-övning kring frågan om vems ansvar det är att konsumtion och produktion sker på ett ansvarsfullt sätt. Är det konsumentens, producentens, återförsäljarnas/butikernas eller politikernas ansvar?
Låt eleverna göra egna livscykelanalyser och fördjupa sig ytterligare i hur produktion och konsumtion påverkar människor och miljö i övningen Följ T-shirten.
Låt eleverna dela med sig av det de lärt sig om onödiga prylar genom att dokumentera digitalt.
Nyckelord: hållbar utveckling, framtid, sopor, avfall, återvinning, produktion, konsumtion, klimat, utsläpp, normer, förändring.
Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.