Du behövs mer än någonsin.

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst, som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad – för levande skogar, kvittrande fåglar, knastrande snö och friska sjöar.

FÖRENINGEN

Johanna Sandahl slutar som ordförande

Efter nästan ett decennium som ordförande för Naturskyddsföreningen har Johanna Sandahl valt att inte kandidera för en ny mandatperiod, när föreningen håller riksstämma i juni 2023.

Årets bok 2022

Igelkott i årets bok

Årets bok: Tusen och 1 art

Hur gick det till när människans framfart började hota igelkottens överlevnad? Det skriver journalisten Martin Emtenäs om i boken Tusen och 1 art – Om biologisk mångfald och mänsklig enfald.

21 okt, 2022
Provläs och beställ boken
SM i fågelholk; fågelholk; fågelholkar

Naturskyddsföreningen i skolan

SM i fågelholk 2023

Grundskole- och gymnasieklasser i hela landet välkomnas att delta i skoltävlingen där eleverna använder sin kreativitet och sina kunskaper om hur fåglar trivs att bo för att snickra trivsamma fågelholkar. Sista tävlingsdag är 10 februari 2023.

Vad vill du göra för natur och miljö?

A fifteen year old caucasian girl dressed in hiking clothing and using a glowing tablet in a darkened Big Sur, California grove of redwoods sitting cross legged on a rock surrounded by a carpet of clovers.Bilden används som signatur till Digital globala hjältar, och ska helst inte användas till andra.
Tips och verktyg

Bli en digital global hjälte!

Familjetips: Dansa i regnet

Familjetips: Kolkritor eller ritkol

Familjetips: Gosedjurskalas

Familjetips: Stubbsittning och ljudkarta

Vi arbetar för en hållbar framtid

Naturskyddsföreningen utgör en säker källa till fakta om miljö och natur för medier, makthavare och allmänhet. Vi ger tips på hållbar konsumtion,
och hur vi som medborgare kan agera tillsammans för en hållbar
framtid. Här kan du läsa om våra rapporter, vår miljömärkning Bra miljöval och om vår prisbelönade medlemstidning Sveriges Natur.

Kvällshimmel över Woxna.

Hela Sverige ställer om

Tillsammans kan vi bromsa klimatförändringarna och stoppa massutrotningen av arter. Vi kan ställa om Sverige! Vem du än är och vad du än gör – DU kan vara en del av lösningen.

Miljödemonstration, miljö, demonstration, Milano, Italien, människor

Naturskydds­föreningens globala arbete

Tillsammans med miljöorganisationer runt om i världen arbetar vi för fungerande ekosystem, social hållbarhet och mänskliga rättigheter.

Tidningar, Sveriges Natur, omslag

Vår medlemstidning Sveriges Natur

Sveriges Natur är Naturskyddsföreningens medlemstidning. Tidningen görs enligt journalistiska principer av en oberoende redaktion.

Blomma,blommor,gräs,grön,vit, sommar

Publikationer och dokument

Här hittar du våra senaste rapporter, remissvar, debattartiklar, policydokument, öppna brev, underlag samt föreningsdokument.