8 sätt att minska miljögifter i köket

Vi är omgivna av skadliga kemikalier i vår vardag. Inte ens i maten går vi fria från dem. Men med hjälp av några enkla knep kan du bli av med värstingarna i köket. Det handlar dels om vilka råvaror du använder, dels om vilka kärl maten är förpackad och tillagad i.

1. Välj eko!

Välj så mycket ekologisk mat du kan. Då slipper du rester av bekämpningsmedel både i din mat och i naturen. Några exempel på hårt besprutade råvaror är vindruva, paprika, banan, kaffe, potatis, lök, äpplen och jordgubbar. Du slipper också tungmetaller från konstgödningen och det cancerframkallande ämnet kadmium.

2. Fisk utan farligheter

Ta det lugnt med stor strömming, abborre, gädda och gös om du är gravid, ammar eller är kvinna i barnafödande ålder. Fet fisk från Östersjön och insjöfiskar kan innehålla miljögifter som PFAS, dioxin eller kvicksilver.

3. Värm utan plast

Plast som värms upp läcker mer kemikalier, så undvik att mikra mat i plastbehållare. Servera helst varm dryck och mat i andra material.

4. Kartong hellre än konserv

Konservburkar av metall och metalltuber kan innehålla bisfenol A. Det kan störa kroppens hormonsystem och misstänks även kunna störa vår förmåga att få barn. Välj kokosmjölk, tomatkross, bönor och dina andra burkfavoriter som kartongförpackning istället. Eller hör av dig till tillverkarna och fråga om de har fasat ut bisfenol A, många är på väg att göra det eller har redan gjort det

5. Schyssta redskap

Byt ut svarta plastredskap som stekspadar och pastaslevar mot nya i rostfritt stål eller trä. Vissa av plastredskapen kan innehålla färgämnet anilin, som är cancerframkallande. Ämnet är förbjudet i matredskap men Livsmedelsverkets stickprover har visat att förbudet inte alltid efterlevs.

Byt också bort sprucken emalj mot hel emalj eller rostfritt stål. Och byt ut saker av silikon till rostfritt stål eller glas.

6. Skippa teflonpannan

Vid tillverkning av nonstick-material som teflon sprids farliga ämnen, PFAS, som i princip aldrig bryts ned. Satsa hellre på gjutjärn eller stål. Då får du dessutom en panna som håller nästan hur länge som helst. Nonstick-beläggningar är också vanliga i ugnsplåtar, bröd/kakformar och kastruller.

7. Matlåda i bra material

Byt ut dina matlådor av plast mot metall eller glas. På nätet hittar du snabbt ett gäng varianter som är fria från ftalater, bisfenol A och andra plastkemikalier. Vissa har dessutom smarta fack för tillbehör.

Ett tips är att förvara gårdagens middag i porslinstallrikar eller glasbyttor med en tallrik som lock.

8. Välj de bästa materialen

När du köper nytt välj rostfritt stål, glas, gjutjärn eller porslin. De materialen är bra reglerade av lagstiftningen. Välj i andra hand keramik, trä och kork.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 2