Stubbsittning, safari eller fika runt en eld?

Här hittar du förslag på aktiviteter som du kan arrangera under skogsdagarna. Det behöver inte vara komplicerat eller kräva massor av förberedelser. En del av de föreslagna aktiviteterna kan du arrangera själv, andra lämpar sig bättre att göra tillsammans med din lokala naturskyddsförening.

Arrangera en tipsrunda!

Din krets kan snart beställa ”10 frågor med fakta och förundran om skogens liv”. Frågorna kommer att finnas på lite kraftigare papper som kan sättas upp i en slinga i skogen. Låt frågorna sitta uppe under ett par dagar eller vid ett specifikt tillfälle som en programaktivitet. Deltagarna kan antingen notera sina svar digitalt i sin mobil (med möjlighet att vinna boken "Ut i naturen”) eller traditionellt på papper. Svaren presenteras i slutet av promenaden på förtryckta skyltar som ni får ihop med tipsfrågorna. Förhoppningsvis lär sig alla deltagare något nytt om skogen och syftet är inte att tävla om vem som vet mest.

Beställ materialet till tipspromenaden här!

BioBlitz – för skogens biologiska mångfald

Hur många olika arter kan ni hitta? En aktivitet som passar både vuxna och barn, nybörjare och naturkunniga! Under en BioBlitz inventerar deltagarna så många som möjligt av alla arter inom ett avgränsat mindre område. Artkunniga och nyfikna möts och undersöker tillsammans det utvalda området under en begränsad tid. Gör gärna detta i ett naturskönt område eller kanske i ett område som behöver uppmärksammas. Om du vill veta mer kan du höra av dig till en krets som arrangerat en Bioblitz tidigare, som till exempel Naturskyddsföreningen i Vänersborg, Västerås och Halmstad.

Dela med dig av dina smultronställen till andra!

Alla kanske inte känner till de lokala skogarna som finns i närområdet. Varför inte sätta ihop en lista eller karta över traktens smultronställen inför Skogsdagarna 2024? Presentera tipsen på kretsens webb och/eller i sociala medier. Ett sätt att skapa engagemang bland medlemmarna är att i ett inlägg på Facebook uppmuntra dem till att dela med sig av sina bästa platser i skogen. Sedan kan din krets välja ut och publicera några exempel. Se exempel hur andra kretsar gjort: Smultronställen – Kumla, Tipsa om just DITT smultronställe! – Naturskyddsföreningen i Skåne, Karta | Olofstromsnatur

Fika, kvällsfika, frukost eller middag i skogen?

Att äta tillsammans i naturen, kanske kring en eld i första höstkylan, är en mysig aktivitet för både vuxna och barn. Kanske kan din krets arrangera en aktivitet som går ut på att lära sig göra upp en jägareld? Eller varför inte laga något gott tillsammans i naturen? Om du sitter med i en styrelse, kanske ni ska ha ert styrelsemöte i skogen under skogsdagarna med medhavd matsäck. Här hittar du instruktioner kring hur du gör upp en eld och recept på pinnbröd och krabbelurer.

Naturfalken – kul att lära

Låt deltagare lära sig namnen på skogens arter genom Naturfalken. Många kretsar runt om i landet har sedan tidigare lådor med Naturfalken-material att använda vid aktiviteter och evenemang. Nu tas ett kompletterings-kit fram, ”Naturfalken Skog”, som kan användas fristående eller ihop med det redan befintliga materialet. Läs mer om Naturfalken här!

Har du frågor så kontakta Eva Lindberg.

Beställ Naturfalken Skog här!

Natursnokarna och familjeaktiviteter

Natursnokarna är föreningens barn- och familjeverksamhet och går ut på att barn och vuxna lär sig mer om djur och natur på ett lekfullt sätt. Kretsen behöver inte ha en specifik barn- och familjeverksamhet utan kan arrangera en aktivitet som riktar sig till alla åldrar under skogsdagarna. Läs mer om Natursnokar och aktiviteter för familjer.

Ordna en filmvisning, spelkväll eller minikonsert i skogen

Om du och din krets vill skapa en lite annorlunda och stämningsfull upplevelse kan ni testa att arrangera en aktivitet i skogen som inte vanligtvis förknippas med den miljön. Varför inte anordna en spelkväll, filmvisning eller akustisk minikonsert ute i skogen?

Tips på film att se och diskutera utifrån: Trädlängtan - en liten film om skogen. Den här 7 minuter långa filmen ger en inblick i skogens biologiska mångfald och ekologiska samband och skapar eftertanke kring skogens betydelse för hälsa och välbefinnande.

Vandring eller svampsafari

Arrangera en guidning eller gemensam promenad. Hitta gärna sträckor där det går att ta sig fram för deltagare med olika förutsättningar, utan trappor, med barnvagn och så vidare. Berätta i inbjudan hur terrängen ser ut och hur långt det är.

Runda i skogen

Arrangera en joggingtur, promenad eller en cykeltur i skogen. Passa på att plocka skräp eller göra tipspromenadsfrågor om skog lagom till en liten vatten- eller fikapaus.

Hittaut - i samarbete med orienteringsförbundet

Hittaut är Svenska Orienteringsförbundets kostnadsfria orienterings-app som årligen används av tiotusentals människor. Det är ett enkelt och roligt sätt att ta sig ut i naturen. De som deltar letar upp vissa punkter, så kallade checkpoints, via appen eller en riktig papperskarta. På flera platser i landet samarbetar Naturskyddsföreningens kretsar med lokala orienteringsklubbar och skapar orienteringsslingor som sprider både kunskap om och kärlek till naturen. Läs mer om hur Magnus Billquist från Naturskyddsföreningens regionkansli Skåne-Blekinge har skapat aktiviteter i Hittaut - Hittaut Skåne – Naturskyddsföreningen i Skåne.

Uppdrag Skog

Ge er ut i skogen och gör Uppdrag Skog. Lär om biologisk mångfald och skillnaderna mellan plantager och urskog genom att svara på frågor online eller på papper. Frågorna utgår direkt från det som syns i omgivningen. Tickor, hänglavar, höga myrstackar eller rinnande vatten kan vara exempel på viktiga naturvärden för skogens biologiska mångfald. Hur ser din plats ut? Uppdrag skog.

Upptäck skogen - ladda ner vår e-guide

I Upptäck skogen finner du värdefull information och praktiska tips om hur du upptäcker skogen på egen hand eller tillsammans med vänner och familj. Låt dig inspireras att upptäcka skogen nära dig. Läs här om hur du kan få vår PDF skickad till dig.

Tips till dig som vill anordna aktiviteter under Skogsdagarna

• Om du är osäker på vilken krets som finns närmast dig kan du kolla här.
  • Allt material som finns att ladda ner hittar du här.
  • Frågor? Kontakta Anneli Nordling, verksamhetsutvecklare på Engagemangsavdelningen: anneli.nordling@naturskyddsforeningen.se
  • Handledning för kommunikation under skogsdagarna med mallar, bilder och tips kommer snart att kunna laddas ner här.
  • Information och filmklipp om allemansrätten hittar du här.
  • Information om inkludering och tillgänglighet hittar du snart här.
  • Fler tips till dig som vill guida i skogen finns här.

Några tips till dig som ska göra en inbjudan

Skogsdagarna vill inte exkludera någon och därför är det bra om kommunikationen är inkluderande och enkel för alla att ta till sig. Använd gärna ord som alla förstår och som inte signalerar att man behöver vara expert för att kunna delta.
Det kan vara lämpligt att undvika ord som exempelvis ”exkursion”. Välj hellre ord som vandring, tur, promenad eller guidning. Kanske kan ordet safari locka helt nya deltagare?

Bli först att gilla!