Vårt arbete med hav och fiske

De flesta hav är så hårt fiskade att de vanligaste matfiskarna håller på att ta slut. Världens hav dammsugs på liv och tonvis av fisk slängs tillbaka döende. I samma svep får miljontals fattiga svårt att överleva när det traditionella fisket trängs undan. Vi arbetar hårt för förändring. Haven behöver en tuffare miljöpolitik – nu!

Det här gör vi just nu

Plastfritt hav

Våra hav fylls av plast. Om det fortsätter som idag kan haven innehålla mer plast än fisk i framtiden.
Därför behöver vi en ny plan för plast!

Den negativa effekten på livet i och kring havsbotten är enorm. Vår långa användning av bottentrålare har förändrat haven - kanske för alltid.

Varför fortsätter så många att bottenmåla sina båtar när det inte behövs? Det finns flera andra riktigt bra sätt att slippa havstulpaner, alger OCH farliga kemikalier.

Vattenkraft är en superviktig energikälla. Men tyvärr är den inte helt problemfri. Det är dags att göra vattenkraften bra på riktigt.

Miljontals människor runt om i världen, är beroende av det traditionella fisket för att kunna försörja sina familjer. Vi vill stärka fiskares rättigheter till sina traditionella fiskeområden.

Känner du igen de här räkorna? Det är stora tropiska räkor. Men de kallas lika ofta scampi, tigerräkor, gambas eller jätteräkor. Men visste du att scampi är en av världens värsta miljöbovar?

Oavsett var du bor kan du göra något för ditt lokala vatten! Projektet Viva vatten ger dig konkreta förslag på åtgärder i sjö, hav och rinnande vatten.

Vad vi tycker

Friska hav är en livsviktig fråga

Aldrig har hoten mot världens hav varit större än idag. Dagens fiskemetoder skövlar stora bottenområden, ger mängder av bifångster och är så effektiva att haven dammsugs på fisk.

Några segrar vi är stolta över

Ålen är akut hotad. Under 2011 och 2012 räddade vi minst 9000 ålar från att hamna på matborden.

Efter många års arbete för att Sveriges skulle få sin första marina nationalpark bildades Kosterhavet 2009.

Havsörnen höll på att utrotas i Sverige på grund av miljögifter i haven. Tack vare vårt arbete inom Projekt Havsörn har örnen kommit tillbaka.

Jätteräkan är verkligen bland det jättesämsta du kan äta. Och nu har vårt budskap äntligen börjat fastna.

Segelbåt på Östersjön.

Vi drev fram ett svenskt förbud mot fosfater i tvätt- och diskmedel 2009. Nu gäller förbudet i hela EU!

2014 lyckades vi tillsammans med vår samarbetsorganisation ICSF äntligen få till nya internationella riktlinjer för småskaligt fiske.