Mer än 100 år av envis kamp

Naturskyddsföreningen bildades i maj 1909 och har sedan dess varit med och påverkat beslut om miljöfrågor och skyddat såväl arter som värdefulla naturområden. Om inte vi hade funnits hade Sverige faktiskt sett annorlunda ut.

När föreningen fyllde hundra år kunde vi räkna ihop 243 stora och små områden runt om i Sverige som skyddats och räddats tack vare insatser av Naturskyddsföreningen - centralt, regionalt eller lokalt. Ibland har arbetet gjorts tillsammans med andra föreningar och ofta med några få eldsjälar som satsat fantastiska mängder tid och kraft.

Vi har under åren haft många framgångar. Vi har påverkat de flesta stora beslut om miljöfrågor i Sverige som till exempel miljölagstiftning, att Naturvårdsverket inrättades och att det finns miljömärkning av varor och tjänster. Ibland dröjer det mellan föreningens förslag och myndigheternas beslut men vi har ändå envist fortsatt att jobba för det vi tror på. Och resultaten har kommit. Det märks när vi summerar allt som hänt.

Läs om vår historia i naturens tjänst:

2019-2028

2009-2018

1989-2008

1969-1988

1949-1968

1929-1948

1909-1928

vitrygg,hackspett,artprojekt,segrar

Framgångar för naturen

Njut av många viktiga framgångar. Och välkommen att vara med oss i arbetet för natur och miljö!

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 2