Framgångar för naturen

Sedan Naturskyddsföreningen startades 1909 har vi varit med och påverkat i frågor som rör naturen och miljön och vi har nått många framgångar. Ibland kan det kännas som att det går långsamt framåt och behovet av inspiration vara stort; så här kan du läsa om och njuta av viktiga framgångar. Välkommen att vara med oss i arbetet för natur och miljö!

vitrygg,hackspett,artprojekt,segrar
rovdjur,katt,unge,honkattcaptive, carnivore, cat, horizontal, kitten, Langedrag, lynx, mammal, Norway

Mer än 100 år av envis kamp

Naturskyddsföreningen bildades i maj 1909 och har sedan dess varit med och påverkat de flesta stora beslut om miljöfrågor som till exempel miljölagstiftning, att Naturvårdsverket inrättades och att det finns miljömärkning av varor och tjänster.

Havsörn, fisk, rovfågel, hav, vatten, sjö, insjö, segrar, projekt havsörn, fågel, fåglar, jakt

Djur och växter

Projekt havsörn – en framgångssaga

På 70-talet var havsörn en ovanlig syn i Sverige. Havsörnen var på väg att utrotas på grund av påverkan från miljögifter. Men tack vare vårt framgångsrika arbete inom Projekt Havsörn finns det idag mer än 2 500 havsörnar vid den svenska kusten och insjöarna.

2 jun, 2021 • 4 min att läsa
logga, logo, logotyp, bramiljöval, 30år, pilgrimsfalk, miljömärkning, jubileum

Miljönytta med Bra Miljöval i 30 år

Under hela 30 år har Bra Miljöval, tillsammans med alla som valt miljömärkt, värnat om den biologiska mångfalden och människors hälsa, minskat energianvändningen och skyndat på övergången till förnybara energikällor.