Vad ska jag göra när?

Har du svårt att hålla koll på vad du ska göra och när i ditt ängs-projekt? Här är Naturskyddsföreningens årshjul för blomstrande vägkanter.

Januari

Det går väl inte att ta hand om en blomsteräng på vintern, tänker du kanske? Nja säger vi. Rent praktiskt är det onödigt att gå ut och rensa ogräs i snön men du kan göra annat! Har du insamlade fröer från förra året? Rensa och sortera så du har koll på vad som kan planteras ut i vår. Tycker du att din kommun skulle kunna ta bättre hand om sina vägkanter? Skriv en insändare till din lokaltidning!

Februari

Fortfarande vinter ute, men håll ut! Passa på att vässa lien, läsa på om invasiva arter och skicka information om hur man bäst tar hand om vägkanter till din kommun.

Mars

I mars händer det äntligen grejer, lite beroende på var i landet du bor. Bor du i södra Sverige kan du börja räfsa undan gräs och ta bort uppkommande sly innan blommorna dyker upp. Bor du i norra Sverige kan du ta det lugnt ett tag till.

April

Nu kan äntligen du som bor i norra Sverige börja räfsa och rensa i vägkanterna! April är dessutom en bra månad att bekämpa de invasiva arterna skunkkalla och jätteloka.

Maj

Gillar du att inventera? Då är maj din månad! Gå ut med block och penna och kolla vilka växter och insekter som finns längst med din vägkant idag. Går att göra maj till juli. Har du en näringsrik vägkant kan du köra årets första slåtter redan i maj eller juni.

Juni

Nu ni! Nu är det dags att bekämpa blomsterlupin. Den 6 juni är det officiella lupinbekämpardagen, en dag när alla som vill kan göra en insats. Plocka, ryck eller gräv upp lupiner. Kolla upp om din lokala krets har ett evenemang eller gå ut själv.

Juli

Väck din inre samlare. För att slippa köpa fröer som kanske inte passar just er lokala äng när det är dags för plantering senare är det bra att samla in fröer från just er vägkantsäng. Fröer kan samlas från juli till september beroende på art.

Augusti

Första helgen i augusti firas Änges dag runt om i hela landet, men redan från mitten av juli till början av augusti kan du ta fram lien och krattan. Du kan kolla vår kalender för att se när din lokala krets går ut.

September

Förr fanns det gott om ängar och stor mångfald av blommande växter, gott om mat för bin och andra insekter. Läs på om varför bina dör så du får energi för årets alla ängsaktiviteter.

Oktober

Dags att så ut fröerna du samlade in i juli. Börja med att förbereda marken genom att kratta fram spår med en stålkratta, då får fröerna lättare kan gro. För att få en jämnare spridning av fröerna är det bra att blanda fröerna med sand eller stenmjöl. Glöm inte att vattna.

November

Jaha, då var väl säsongen över då. Har du sett några blommor eller insekter under året som du tyckte såg spännande ut? Nu när du inte har fullt upp med praktiska uppgifter längre kan du försöka identifiera dem. Det finns flera olika appar och hemsidor där du kan få hjälp att artbestämma dina fynd.

December

God jul! Eller det kanske inte är december när du läser det här? Om det är december kanske du är på jakt efter julklappar, här kommer lite tips från oss:

Världens längsta blomsteräng

I projektet Världens längsta blomsteräng ska vägkanter till såväl cykelbanor och bilvägar bli till paradis för biologisk mångfald. Arbetet sker i hela landet – tillsammans  med privatpersoner, vägföreningar och våra medlemmar.

Så här går det till:

• Vi fokuserar på kanter längs mindre vägar som tillsammans kommer att bilda ett blomsternätverk som utvecklar och bevarar den biologiska mångfalden i Sverige.
  • Vi kartlägger blomrika vägkanter, rensar bort invasiva arter, väntar med att slå vägkanterna tills efter blomning samt tar bort gräsklippet efteråt. Till detta kan många människor bidra utifrån sina egna förutsättningar.

Kom igång:

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 1